Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Narmada Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Tahun Ajaran 2021/2022

  • Erinda Agustina Ariyani Universitas Mataram
  • Baidowi Baidowi Universitas Mataram
  • Wahidaturrahmi Wahidaturrahmi Universitas Mataram
  • Nurul Hikmah Universitas Mataram
Keywords: critical thinking ability, critical thinking, words problem

Abstract

This study aims to describe the critical thinking skills of class VIII students at SMP Negeri 1 Narmada in solving story problems based on a two-variable system of linear equations. This type of research is called descriptive qualitative. The instrument used in this study uses the stages of Perkins and Murphy's critical thinking skills, namely (1) clarification, (2) assessment, (3) inference, and (4) strategy. The subjects in this study were from class VIII.8, which consisted of 36 students, then given essay tests and interviews. The test results data were analyzed to determine the categories of students' critical thinking abilities in the high, medium, and low categories. Then interviews were conducted to examine the test results that had been obtained by students in the high, medium, and low categories. The results of this study indicate that 14% of students with high critical thinking skills have not been able to complete the strategy stage. Fifthly percent of students with moderate critical thinking skills have not been able to complete the inference and strategy stages. Thirty-six percent of students with low critical thinking skills have not been able to complete all stages. This shows that students' critical thinking skills in solving story problems on the material of a two-variable linear equation system are in the medium category.

Author Biographies

Baidowi Baidowi, Universitas Mataram

Dosen Program Studi S1 Pendidikan Matematika

Wahidaturrahmi Wahidaturrahmi, Universitas Mataram

Dosen Program Studi S1 Pendidikan Matematika

Nurul Hikmah, Universitas Mataram

Dosen Program Studi S1 Pendidikan Matematika

References

Afandi, A. (2017). Berpikir Kritis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Kemampuan Matematika. Jurnal Gammath, 1(2), 1–8.

Alam, S. P., Sripatmi., Baidowi & Amrullah. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah High Order Thinking Skill Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Mataram Tahun Pelajaran 2020/2021 Ditinjau Dari Prestasi Belajar Siswa. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 2(1), 275-284.

Astriyani, S. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII SMPN 2 Labuapi Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Relasi Dan Fungsi Tahun Ajaran 2019/2020. Mataram: Universitas Mataram.

Astuti. Y., Muhtarom., & Muhammad, P. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Pada Siswa SMA Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Bentuk Cerita Ditinjau Dari Gaya Kognitif. Imajiner: jurnal matematika dan pendidikan matematika, 4(2), 121-129.

Fahrurrozi, & Hamdi, S. (2017). Metode Pembelajaran Matematika. Lombok Timur: Universitas Hamzanwadi Press.

Hanipa. A., & Veny, T. A. S. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Menyelesaikan Soal Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Pada Siswa Kelas VIII MTs Di Kabupaten Bandung Barat. Journal On Education, 1(2), 15-22

Hidayah, S. (2016). Analisis Kesalahan siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita SPLDV Berdasarkan Langkah Penyelesaian Polya. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1(1), 182-190.

Junaidi. (2017). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Siswa Dengan Menggunakan Graded Response Models Di SMA Negeri 1 Sakti. Nomeracy Journal, 4(1), 14-25.

Karlimah. (2010). Pengembangan Kemampuan Proses Matematika Siswa Melalui Pembelajaran Pendekatan Tidak Langsung Disekolah Dasar. Jurnal Pendidikan MIPA Universitas Lampung, 13(2), 121-149.

Kemendikbud. (2018). Permendikbud No 35 Tahun 2018 Tentang Kurikulum 2013 SMP/MTs. Jakarta: Kemendikbud.

Kodu., H.I., Ahmad, M., & Edi, W. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas IX Di SMP Swasta Rangga Rame Pada Materi Statistika Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal STKIP Weetebula, 1(2), 111-119.

Maulana. (2017). Konsep Dasar Matematika Dan Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis-Kreatif. Sumedang: UPI Sumedang Press.

Mela, A. (2013). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Peserta Didik Melalui Pendekatan Pemecahan Masalah (Problem Solving). Hal 1-11 Diambil Dari http://www.gobookee.org/get_book_php?u/pdf.download. Diakses Pada Tanggal 25 Februari 2022.

Nasyiwa, A., Nurul, H., Wahidaturrahmi & Sripatmi. (2022). Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika High Order Thinking Skills Berdasarkan Langkah Polya Pada Materi Pola Bilangan. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 2(2), 449-460.

Neolaka, A. (2019). Isu-Isu Kritis Pendidikan. Jakarta: Prenadamedia Grup.

Nufus, H., Sudi, P., Baidowi & Turmuzi. (2022). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Perbandingan Ditinjau Dari Tingkat Kemampuan Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Maluk Tahun Pelajaran 2020/2021. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 2(1), 246-259.

Pritananda, R., Yusmin, E., & Nusangaji, A. (2017). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Aspek Inference Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Teorema Phytagoras. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(9), 1-8.

Perkins, C., & Murphy. E. (2006). Indentyfying And Measuring Individual Engangement In Critical Thingking In Online Discussion: An Exploratory Study. Educational Technology & Society, 9(1), 298-307.

Rasiman. (2012). Penelusuran Proses Berpikir Kritis dalam Menyelesaikan Masalah Matematika bagi Siswa dengan Kemampuan Matematika Tinggi. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3),1-12.

Sugiyono. (2014). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta CV.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Dan Pengembangan. Bandung: Alfabeta CV.

Syafruddin, P. L., & Pujiastuti, H. (2021). Analisis Kesulitan Siswa Kelas V Sekolah Dasar Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Bangun Ruang. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 8(1), 65-74.

Turmuzi, M. (2019). Evaluasi Proses Dan Hasil Belajar Matematika. Mataram: Unram Press.

Wahyuddin, & Ihsan, M. (2016). Analisis Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Ditinjau Dari Kemampuan Verbal Pada Siswa Kelas VII SMP Muhammadiyah Se-Kota Makassar. Suska Journal Of Mathematics Education, 2(2), 111-116.

Yusuf, A. M. (2015). Asesmen dan Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Prenadamedia Group.

Yuwono, T., Mulya, S., & Rosita, D. F. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Dalam Menyelesaiakan Soal Cerita Berdasarkan Prosedur Polya. Jurnal Tadris Matematika, 1(2), 137-144.

Zulfah. (2017). Analisis Kesalahan Peserta Didik Pada Materi Persamaan Linear Dua Variabel Di Kelas VII MTS Negeri Sungai Toang. Jurnal Cendekia, 1(1), 12-16.

Published
2022-09-29