Pengembangan Media E-Learning Berbasis Learning Management System (LMS) Moodle pada Materi Trigonometri di Kelas X SMAN 1 Lingsar
Abstract
This study aims to produce and determine the feasibility of e-learning based Learning Management System (LMS) Moodle in class X trigonometry. This type of research is development research using the ADDIE model, namely Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. Data was collected through validation of e-learning by validators and student response questionnaires. Development media in research This was validated by material experts, media experts, and tested on class X students of SMAN 1 Lingsar, West Lombok, NTB. The test subjects in the development of this media were 34 students of class X IPA 1 who were selected using purposive sampling technique. The results showed that at the validation stage by material experts and media experts, the validity results were 90.67% and 90.00% with the media category "Very Eligible". Meanwhile, at the trial stage, the response of students to e-learning obtained an average result of 87.23%, namely in the "Very Good" category. Thus, it can be concluded that e-learning is very suitable for use by class X students of SMAN 1 Lingsar, especially in trigonometry material.
References
Akhmadan, W. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Materi Garis dan Sudut Menggunakan Macromedia lash dan Moodle Kelas VII Sekolah Menengah Pertma. Jurnal Gantang, 2 (1), 27–40.
Aprilla, S. A. A., Nasrulloh, M. F., & Verdianingsih, E. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Multimedia pada Materi Trigonometri menggunakan Aplikasi Adobe Flash CS 3 Professional. Journal of Education and Management Studies, 2 (5), 23–34.
Branch, R. M. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. Springer.
Damayanti, A. E., Syafei, I., Komikesari, H., & Rahayu, R. (2018). Kelayakan Media Pembelajaran Fisika Berupa Buku Saku Android pada Materi Fluida Statis. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 1 (1), 63–70.
Fanny, Mahya, A., & Suardiman, S. P. (2013). Pengembangan Multimedia Interaktif Untuk Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Sekolah Dasar Kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 1 (1), 1–9.
Iskandar, R. S. F., & Andriyani, R. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Trigonometri untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Mahasiswa. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 759–763.
KEMENDIKBUD. (2020). Laporan Hasil Ujian Nasionl. http://puspendik.kemendikbud.go.id/hasil -un/
Kusuma, J. W., & Hamidah. (2020). Platform Whatsapp Group dan Webinar Zoom dalam Pembelajaran Jarak Jauh pada Masa Pandemik Covid 19. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5 (1), 97–106.
Liana, D., & Leonard. (2016). Pengembangan Media Belajar Berbasis Komputer dalam Pembelajaran Matematika SMP. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 122–131.
Mafaza, A. R. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Moodle pada Mata Pelajaran Sistem Operasi di SMK Negeri 3 Bojonegoro. Jurnal IT-Edu, 1 (1), 129–136.
Miarso, Y. (2009). Menyemai benih teknologi pendidikan. Kencana.
Putra, R. W. Y., & Anggraini, R. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Materi Trigonometri Berbantuan Software iMindMap pada Siswa SMA. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7 (1), 39–47.
Resiani, N. K., Agung, A. A. G. A., & Jampel, I. N. (2015). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif pada Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas VII Semester Genap di SMP N 7 Singaraja Tahun Ajaran 2014/2015. E-Jurnal Edutech Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Teknologi Pendidikan, 3 (1).
Rohmatullah, Dafik, & Slamin. (2013). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Pendekatan Investigasi Berbantuan E-Learning dengan Aplikasi Moodle pada Subpokok Bahasan Trigonometri Kelas X SMA. 4 (2), 149–158.
Rosidi, A. (2015). Menguatkan Daya Ingat dalam Pembelajaran. Educazione, 3 (1), 62–71.
Setyosari, P. (2013). Metode Penelitian Pendidikan & Pengembangan. Kencana.
Sundayana, R. (2013). Media Pembelajaran Matematika. Alfabeta.
Syaharuddin, Mandailina, V., & Anwar, Y. S. (2015). Pengembangan Software Matematika SMP/MTs Berbasis Solutif Menggunakan Borland Delphi. 8 (2), 183–192.
Uno, H. B., & Lamatenggo, N. (2014). Teknologi Komunikasi & Informasi Pembelajaran. PT. Bumi Aksara.
Wahono, R. S. (2006). Aspek dan Kriteria Penilaian Media Pembelajaran. http://romisatriawahono.net/2006/06/23/aspek-dan-kriteria-%0Apenilaian-media-pembelajaran/.
Yuliastuti, N., Pujayanto, & Ekawati, E. Y. (2014). Pengembagan Media Pembelajaran IPA Terpadu Berbasis E-Learning dengan Moodle untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama pada Tema pengelolaan Sampah. Jurnal Pendidikan Fisika, 2 (1), 15–20.
Zamroh, A., Dafik, & Setiawani, S. (2015). Pengembangan Media E-Learning Berbasis Moodle pada Pokok Bahasan Fungsi Kelas VIII SMP/MTS. 1 (1), 1–4.