Systematic Literature Review: Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis
Abstract
This study discusses the meaning and indicators of mathematical creative thinking ability. The research method used is library research. Based on the results of the study it was found that the ability to think creatively mathematically is the ability to solve open-ended mathematical events by presenting various new ideas. The indicators for measuring the ability to think creatively mathematically are fluency, flexibility, originality, and elaboration.
References
Amirulloh, S., Carlian, H. Y., & Rohmah, S. K. (2020). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Peserta didik Melalui Penggunaan Strategi Mathematical Bet Line. Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 5(2), 32. https://doi.org/10.31602/muallimuna.v5i2.2725
Azhari, & Somakim. (2013). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematik Peserta didik Melalui Pendekatan Konstruktivisme Di Kelas VII Sekolah Menengah Pertama (SMP) Negeri 2 Banyuasin Iii. Jurnal Pendidikan Matematika.
Boero, P., & Dapueto, C. (2007). Problem solving in mathematics education in Italy: dreams and reality. ZDM, 39(5–6), 383–393. https://doi.org/10.1007/s11858-007-0051-2
Fadillah, A. (2016). Pengaruh Pembelajaran Problem Solving Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Peserta didik. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2(1), 1. https://doi.org/10.24853/fbc.2.1.1-8
Faelasofi, R. (2017). Identifikasi Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika Pokok Bahasan Peluang. Jurnal Edumath, 3(2), 155–163. http://ejournal.stkipmpringsewu-lpg.ac.id/index.php/edumath
Florentina, N., & Leonard, L. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Peserta didik. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(2). https://doi.org/10.30998/formatif.v7i2.1877
Hidayat, P. W., & Widjajanti, D. B. (2018). Analisis kemampuan berpikir kreatif dan minat belajar peserta didik dalam mengerjakan soal open ended dengan pendekatan CTL. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 63–75. https://doi.org/10.21831/pg.v13i1.21167
Kesumawati, O. N. (2008). Pemahaman Konsep Matematik dalam Pembelajaran Matematika. https://eprints.uny.ac.id/6928/
Kozlowski, J. S., Chamberlin, S. A., & Mann, E. (2019). Factors that Influence Mathematical Creativity. The Mathematics Enthusiast, 16(1–3), 505–540. https://doi.org/10.54870/1551-3440.1471
Liljedahl, P., & Sriraman, B. (2006). Musings on mathematical creativity. https://www.researchgate.net/publication/242669323
Livne, N., & Wight, C. A. (2008). Enhancing Mathematical Creativity Through Multiple Solutions To Open-Ended Problems. https://www.researchgate.net/publication/228862669
Mardhiyana, D., & Sejati, W. O. E. (2016). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Rasa Ingin Tahu Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/21686
Moma, L. (2015). Pengembangan Instrumen Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Untuk Peserta didik Smp (Vol. 4, Issue 1). https://doi.org/10.33387/dpi.v4i1.142
Muhtadi, D., & Sukirwan, S. (2018). Implementasi Pendidikan Matematika Realistik (Pmr) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematik Dan Kemandirian Belajar Peserta Didik. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 1–12. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i1.289
Munandar, U. (2009). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Rineka Cipta.
Mursidik, E. s M., Samsiyah, N., & Rudyanto, H. E. (2015). Kemampuan Berpikir Kreatif Dalam Memecahkan Masalah Matetatika Open-Ended Ditinjau Dari Tingkat Kemampuan Matematika Peserta didik Sekolah Dasar. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 4(1), 23–33. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v4i1.69
Nopitasari, D. (2017). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Terhadap Soal-Soal Open Ended. MATHLINE : JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA, 2(2), 195–202.
Prastiti, T. D., Tresnaningsih, S., & Mairing, J. P. (2018). Tingkat Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Peserta didik Peserta didik SMAN Di Surabaya. AdMathEdu : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Ilmu Matematika Dan Matematika Terapan, 8(1), 83. https://doi.org/10.12928/admathedu.v8i1.11122
Purba, D. L., & Andhany, E. (2018). Perbedaan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Peserta didik Yang Diajar Dengan Pembelajaran Kooperatif Think Pair Share (TPS) Dan Student Teams Achievement Division (STAD) Pada Pembelajaran Matematika Di Mts Swasta Umar Bin Khattab. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 7(1). https://doi.org/10.30821/axiom.v7i1.1768
Purwaningrum, J. P. (2016). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Melalui Discovery Learning Berbasis Scientific Approach. REFLEKSI EDUKATIKA, 6(2). https://doi.org/10.24176/re.v6i2.613
Ramdani, M., & Apriansyah, D. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Dan Berfikir Kreatif Matematik Peserta didik Mts Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 1–7. https://doi.org/10.31004/cendekia.v2i2.46
Rasnawati, A., Rahmawati, W., Akbar, P., & Putra, H. D. (2019). Analisis Kemampuan Berfikir Kreatif Matematis Peserta didik SMK Pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel (SPLDV) Di Kota Cimahi. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 164–177. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i1.87
Silver, E. A. (1997). Fostering Creativity through Instruction Rich in Mathematical Problem Solving and Problem Posing. https://www.emis.de/journals/ZDM/zdm973a3.pdf
Siswanto, D. R., & Ratiningsih, P. R. (2020). Korelasi Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Matematis dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Materi Bangun Ruang. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3. https://jurnal.umk.ac.id/index.php/anargya/article/view/5197/2309
Soeviatulfitri, & Kashardi. (2020). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Peserta didik melalui Model Problem Based Learning (PBL) dan Model Pembelajaran Osborn di SMP. In JPMR (Vol. 05, Issue 03). https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr
Tambunan, N. (2016). Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Peserta didik. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(3). https://doi.org/10.30998/formatif.v6i3.993
Yenni, Y., & Putri, S. E. (2017). Optimalisasi Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Peserta didik SMP Melalui Pembelajaran Everyone Is A Teacher Here. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(2), 334. https://doi.org/10.33603/jnpm.v1i2.483