Integrasi Pendekatan STEAM dalam Perkuliahan Kalkulus Integral

  • Andi Trisnowali MS Universitas Muhammadiyah Bone
  • Sartika Arifin Universitas Sulawesi Barat
Keywords: STEAM approach, integral calculus learning outcomes

Abstract

This research is a quantitative research that aims to improve student learning outcomes through the STEAM learning approach in Integral calculus courses. The populations in this study were all students taking the Integral Calculus course using a purposive sampling technique. The research design used was a quasi-experimental design with a nonequivalent control group design. Data were obtained from student learning outcomes tests in the form of pre-test and post-test. Data analysis used Mann-Whitney. The results showed that the sig (2-tailed) value for the experimental class was 0.000 <0.05, which means that the integration of the STEAM approach to Integral Calculus courses can improve student learning outcomes.

References

Achidayat, M. &. (2018). Kecerdasan Visual-Spasial, Kemampuan Numerik, Dan Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(3). http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v7i3.2234

Budianingsih, R., Utama, I. D. G. B., & Sutama, I. M. (2017). Validitas dan Reliabilitas Soal UN Bahasa Indonesia Tahun 2016 untuk Jurusan IPS. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha, 7(2). 1–10.

Deliana, T. (2019). Penerapan Model Discoveri Lerning Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII A SMP Negeri 2 Rengat Barat Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Mitra Pendidikan (JMP Online), 3(10), 1331–1343.

Efendy, A. (2021). Perbandingan Pembelajaran Matematika Secara Daring dan Pembelajaran Matenatika Secara LuringTerhadap Hasil Belajar Matematika Kelas VII MTS Guppi Pagar Alam. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 2(1). https://doi.org/10.33365/ji-mr.v2i1.1070

Fahmeyzan, D., Soraya, S., & Etmy, D. (2018). Uji Normalitas Data Omzetbulanan Pelaku Ekonomi Mikro Desa Senggigi dengan Menggunakan Skewness dan Kurtosis. Jurnal Varian, 2(1), 31–36. https://doi.org/10.30812/varian.v2i1.331

Gazali, R. Y. (2016). Pembelajaran Matematika Yang Bermakna. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 181–190.

Gowasa, S., Harahap, F., & Suyanti, R. D. (2019). Perbedaan Penggunaan Media Powerpoint dan Video Pembelajaran terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi dan Retensi Memori Siswa pada Mata Pelajaran IPA di Kelas V SD. Jurnal Tematik, 9(1), 19–27.

Hartanto, Hendriani, S., & Maulida, Y. (2018). Analisis Pengaruh Kondisi Kerja, Motivasi Kerja, dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Kantor Wilayah Direktorat Jenderal Kekayaan Negara Riau, Sumatera Barat, dan Kepulauan Riau. Jurnal Tepak Manajemen Bisnis, 10(2), 226-241.

Isnaini, M. W. (2016). Penggunaan Angka Pada Hasil Tes Tertentu Dimaksud Untuk Mengetahui Daya Serap Siswa Setelah Menerima Materi Pelajaran. Jurnal Biota. 2(1), 82-91.

Mansur, R (2018). Belajar Jalan Menuju Kemajuan . Vicratina : Jurnal Pendidikan Islam, 3(1).

Retnodari, W., Elbas, W. F., & Loviana, S. (2020). Scaffolding dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal of Mathematics Education, 19–27.

Setiawati, S. M. (2018). Telaah Teoritis: Apa Itu Belajar ? Helper, 35(1), 31–46.

Simangunsong, V. H., Perangin-angin, R. B., Gultom, D. I., & Naibaho, D. T. (2021). Hubungan Filsafat Pendidikan dan Filsafat Matematika Dengan Pendidikan. SEPREN: Journal of Mathematics Education and Applied, 02(02), 14–25.

Suwija, I. K., & Atmaja, I. M. D. (2021). Analisis Penerapan RPP Satu Halaman Dalam Konteks Pembelajaran Matematika. Jurnal Pembelajaran dan Pengembangan Matematika (PEMANTIK), 1(1), 1–12.

Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Widjaja, Y. R., & Rahmat, F. D. J. (2017). Pengaruh Kualitas Roduk dan Harga terhadap Keputusan Pembelian di Rumah Makan Kampoeng. Ekspansi, 9(1), 71–95.

Yuslita, H., Zulfan, & Arifin, M. (2016). Analisis Tingkat Kesukaran Soal dan Daya Pembeda Soal Mata Pelajaran Sejarah Kelas XI Semester Ganjil di SMA 121 Negeri 5 Banda Aceh Tahun Pelajaran 2015-2016. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 1(1), 131–138

Published
2023-03-31
Section
Articles