Strategi Pengembangan UMKM Desa Kragilan menuju Wirausahawan Desa yang Berbasis Digitalisasi dalam Program KKN-MAS
Abstract
This devotion explores how entrepreneurs can develop their businesses within the realm of the Muhammadiyah Aisyiyah Community Service Programme (KKN-MAs). The Muhammadiyah Aisyiyah Community Service Programme (KKN-MAs) is an important breakthrough in the context of helping to solve problems faced by a village or community environment, which emphasises the empowerment of rural communities, social care, and multiplying learning experiences and expanding relationships. In addition, the purpose of the KKN-MAs programme is to train students before entering the workforce, and also to provide a platform for students to explore the implementation of their knowledge for approximately six semesters. This research used a mixed-methods approach, involving document analysis, interviews, and case studies to investigate the strategies used by entrepreneurs to grow their businesses, which were concretely applied in the context of MSME digitalisation in the KKN-MAs programme. The findings of this community service identified challenges and potential improvements in developing MSMEs, particularly in Kragilan Village. The results of this study contribute to MSME entrepreneurs' understanding of digitalisation
References
Afianti, Y., Ramadhani, N.A, Rahmi, A.R, & Madiistriyanto, H. (2023). Pemasaran Digital Efektif Dalam Platform Tokopedia: Studi Kasus. Journal of Comprehensive Science (JCS), 2(7). https://doi.org/10.59188/jcs.v2i7.455
Ainun, N., Maming, R., & Wahida, A. (2023). Pentingnya Peran Logo Dalam Membangun Branding Pada Umkm Jesya, 6(1). https://doi.org/10.36778/jesya.v6i1.967
Adelia, F.N., Aguriandi, & Suhar. (2024). Peranan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Toko Kelontong Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat Menurut Perspektif Ekonomi Islam. (2024). Journal of Student Research, 2(1). https://doi.org/10.55606/jsr.v2i1.194
Hamzah, A., (2023). Ilmu Perikanan Fakultas Pertanian, J., Sultan Ageng Tirtayasa Jl Raya Palka, U. K., Pabuaran, D., Cipocok, K., & Serang, K. (2022). Strategi pengembangan UMKM Desa Cibingbin menuju entrepreneurs village berbasis sumberdaya alam. Jurnal Pengabdian Dinamika, 9(2), 36-44.
Handayani, A. D. (2023). Digitalisasi UMKM: Peningkatan Kapasitas melalui Program Literasi Digital. Jurnal Signal, 11(1). https://doi.org/10.33603/signal.v11i1.8213
Holiseh, H., & Izzatusholekha, I. (2023). Strategi dinas koperasi dan usaha kecil menengah kota tangerang selatan dalam pengembangan digitalisasi UMKM. Pentahelix, 1(2), 201–216. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/pentahelix/article/view/18996
Ikhsan, M., & Hasan, M. (2020). Analisis Dampak Penggunaan E-Commerce dalam Meningkatkan Omzet Penjualan Usaha Mikro Kecil Menengah di Kota Makassar.
Joko, J. S., Anisma, Y., & Sofyan, A. (2022). Pengaruh literasi keuangan, inklusi keuangan, dan inovasi terhadap kinerja umkm. Current: Jurnal Kajian Akuntansi Dan Bisnis Terkini, 3(1). https://doi.org/10.31258/current.3.1.1-10
Putra, F. M., Hilal, S., & Hanif, H. (2023). Sosialiasi Pemasaran Digital: Memaksimalkan Potensi Ekonomi Untuk Menuju Masyarakat Yang Mandiri Dengan Berwirausaha. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(5), 10912-10919.
Mudrikah, S., Yanto, H., Widia, S., & Margunani, M. (2023). Peningkatan Kemampuan UMKM di Sukoharjo dalam Melakukan Analisis Kelayakan Usaha. Surya Abdimas, 7(1). https://doi.org/10.37729/abdimas.v7i1.2677
Murtiningsih, D., & Caroline, R. T. M. (2024). Digitalisasi UMKM. Jurnal Kreativitas Pengabdian Kepada Masyarakat (PKM), 7(3). https://doi.org/10.33024/jkpm.v7i3.13861
Nabila, Y. F., & Ramadhan, F. (2024). Menelusuri Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Pada E-Commerce: Sebuah Kajian Literature. Movere Journal, 6(1). https://doi.org/10.53654/mv.v6i1.405
Palupi, F. H., & Dewi Rosita, S. (2020). Mini Taklshow Kader Smart dalam Rangka Optimalisasi Peran Kader Terhadap Masyarakat di Desa Kragilan Kecamatan Mojolaban Kabupaten Sukoharjo. Journal of Innovation in Community Empowerment, 2(2). https://doi.org/10.30989/jice.v2i2.506
Purnamasari, E. D., & Asharie, A. (2024). Digitalisasi Umkm, Literasi Keuangan Terhadap Kinerja Keuangan UMKM Di Era New Normal Pandemi Covid 19. Jesya, 7(1). https://doi.org/10.36778/jesya.v7i1.1416
Rehatalanit, Y. L. R. (2021). Peran e-commerce dalam pengembangan bisnis. Jurnal teknologi industri, 5(0). https://doi.org/10.35968/JTI.V5I0.764
Rusdi, R., Armiani, A., & Murjana, I. M. (2023). Pengaruh Media Sosial, E-Commerce, dan Website terhadap Kinerja UMKM pada UMKM Tenun di Lombok Tengah. Kompeten: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 1(4). https://doi.org/10.57141/kompeten.v1i4.24
Setiawan, D. A., & Siregar, M. R. (2023). Persepsi Pengusaha UMKM Terhadap Peran Bank Syariah. DIRHAM : Jurnal Ekonomi Islam, 4(1). https://doi.org/10.53990/dirham.v4i1.181
Solihat, M., & Sandika, D. (2022). e-Commerce Di Industri 4.0. Jurnal Ilmiah Bisnis Dan Ekonomi Asia, 16(2), 273–281. https://doi.org/10.32815/JIBEKA.V16I2.967
Sundah, P. M., Adeline, C., & Purba, H. (2021). Digitalisasi UMKM sebagai Langkah Mewujudkan Pemulihan dan Resiliensi Pelaku Usaha di Masa Pandemi. Prosiding Konferensi Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat Dan Corporate Social Responsibility (PKM-CSR), 4. https://doi.org/10.37695/pkmcsr.v4i0.1228
Sundari, S., & Lestari, H. D. (2022). Pemasaran Digital Dalam Kewirausahaan. WikuacityA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1). https://doi.org/10.56681/wikuacitya.v1i1.23
Copyright (c) 2024 anditrisno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.