Peningkatan Literasi Siswa Disleksia SDN 26 Ampenan dengan Mengadakan Kelas Literasi

  • Auliya Muhimmatul Khoiroh Universitas Mataram
  • Ayim Binasti Universitas Mataram
  • Ni Putu Ayu Listiani Universitas Mataram
  • Nilam Mulia Asri Universitas Mataram
  • Nurul Magfirah Universitas Mataram
  • Rekha Hesti Syafitri Universitas Mataram
  • Zannur Maulida Aulya Universitas Mataram
Keywords: dyslexia, difficulty, effort

Abstract

Dyslexia is a learning difficulty in children that causes difficulties in writing, reading, spelling and speaking, but there are also difficulties that generally appear between the ages of 7 and 12 years. Dyslexia factors are divided into three areas: educational, psychological, and biological. This service aims to describe dyslexia disorders in children, the factors that cause children to become dyslexic disorders, and educators' efforts to overcome the problem of dyslexia disorders and be able to understand the conditions experienced by people with dyslexia so that they can improve the literacy skills of dyslexic students. This service uses observation and interview methods and there are several stages of the implementation method. The service target consisted of 4 students from SDN 26 Ampenan. In this service, the writing team seeks to improve the literacy skills of dyslexic students. Students who experience dyslexia are affected by difficulty recognizing letters so they tend to experience delays during the learning process.

References

A’yun, Q. S., Latipah, E. (2022). Upaya Guru dalam Identifikasi Siswa Disleksia. Koloni: Jurnal Multidisiplin Ilmu. 1(2), pp 469-477

Arriani, F., Agustiawati, A., Rizki, A., Widiyanti, R., Wibowo, S., Herawati, F., & Tulalessy, C. (2021). Panduan pelaksanaan pendidikan inklusif. Jakarta: Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia.

Budiani, L., Marhaeni, A.A., & Putrayasa. (2018). Kesulitan Membaca Kata Anak Disleksia Usia 7-12 Tahun di Sekolah SDN 1 Sangsit Kecamatan Sawan Kabupaten Buleleng Bali. Pendasi: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia. Vol.2(2), pp 84-89.

Donal, Y.V., Armaini., E., & Elsa. (2019). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Metode Visual, Auditori, Kinestetik, Takstil (VAKT) pada Anak Disleksia. Ranah Research: Journal of Multidicsiplinary Research and Development. Vol.2(1), pp 43-50

Haifa, N., Mulyadiprana, A., Respati, Re. (2020). Pengenalan Anak Pengidap Disleksia. Pedaddidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Vol.7(2), pp 22-32

Hidayah, N, Akbar, S.A., & Yudhana, A.(2019). Pendidikan Inklusi dan Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Samudra Biru.

Irdamurni, I., Kasiyati, K., Zulmiyetri, Z., & Taufan, J. (2018). Meningkatkan Kemampuan Guru pada Pembelajaran Membaca Anak Disleksia. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 2(2), 29. https://doi.org/10.24036/jpkk.v2i2.516

Komalasari, M.D. (2016). Metode Multisensori Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pada Siswadisleksia Di Sekolah Dasar. Proseding Seminar Nasional PGSD UPY Dengan Tema Strategi Mengatasi Kesulitan Belajar Ketika Murid Anda Seorang Disleksia., 97–110.

Primasari, D, I.F.N., & Supena, A. (2021). Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Disleksia dengan Metode Multisensori di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu: Reserch & Learning In Elementary Education. Vol.5(4), pp1800-1808

Sekolah Inklusi di Mataram Pastikan Siswa Berkebutuhan Khusus Terakomodir dengan Baik.Diambil dari Website Inside Lombok: https://insidelombok.id/pendidikan/sekolah-inklusi-di-mataram-pastikan-siswa-berkebutuhan-khusus-terakomodir-dengan-baik/

Supena, A., Dewi, I. R. (2021). Metode Multisensori untuk Siswa Disleksia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu: Reserch & Learning In Elementary Education. Vol.5(1), pp 110-120

Supena, A, & Mu’awwanah, U. (2021). Penggunaan Kartu Huruf Sebagai Media Pembelajaran Membaca Anak Disleksia. Aulad: Journal on Early Childhood. Vol.4(2), pp 98-104

Wahyudi., Kristiawati, Ratna. (2016). Gambaran Sekolah Inklusif di Indonesia: Tinjauan Sekolah Menengah Pertama. Jakarta: Pusat Data dan Statistik Pendidikan dan Kebudayaan.

Windasari, I., Kuswara., & Apriliana, C.A. (2022). Studi Kasus Terhadap Anak Berkesulitan Membaca (Disleksia) pada Siswa Kelas II SDN Parakanmuncang I Kabupaten Sumedang. Literat: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Vol.1(1), pp 54-63

Yusrini, A. (2017). Daya Serap Anggaran Pendidikan di Kota Mataram. Jurnal Pendidikan IPS Ekonomi. xviii (2), pp 19-37

Zulfikar, A. (2016). Pengaruh Kepemimpinan Autentik Kepala Sekolah dan Iklim Kerja Terhadap Produktivitas Sekolah di SMP Kota Mataram NTB. Thesis. Universitas Pendidikan Indonesia

Published
2023-12-15
Section
Articles