Pengenalan Pembelajaran Berbasis Game Edukatif untuk Meningkatkan Kemampuan Numerasi di SDN 39 Mataram

  • Dewi Wulan Lestari University of Mataram
  • Heni Khaerunnisa University of Mataram
  • Yayu Fitriyatul Fu’adah University of Mataram
  • Laylatul Hisda University of Mataram
  • LL.Gede Damar Wulan University of Mataram
Keywords: Numeracy Skills, Educational Games, Student Activity

Abstract

Characteristics of Indonesian students tend to easily get bored when learning with monotonous methods such as lecturing, especially in mathematics education. Students tend to comprehend learning materials more easily through interactive media combined with educational games. Implementing mathematics learning through educational games makes students happier and less prone to boredom, thereby motivating them to study more diligently. This Community Service project aims to determine the effectiveness of educational game-based learning on elementary school students' numeracy abilities. The project employs a quantitative descriptive research method with a sample of 12 elementary school students. Data collection involved pre-tests and post-tests comprising a total of 20 mathematics numeracy questions. Data analysis was conducted using Excel and SPSS software. The results indicate that educational game-based learning is effective in enhancing elementary school students' numeracy abilities, with an average effectiveness score of 38%, categorized as moderate.

References

Adrillian, H., & Aini, A. N. (2023). Pengembangan game edukasi matematika berbasis aplikasi Android untuk meningkatkan kemampuan literasi numerasi siswa SMP. Jurnal Kualita Pendidikan, 4(1), 2774–2156.

Delfi, I., Hidayat, S., Triviana, F., & Camellia, C. (2023). Peningkatan literasi dan numerasi siswa SDN Karang Manik melalui program kampus mengajar. Satwika: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 90–100.

Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi. (2021). Panduan program kampus mengajar 2021: Angkatan 1. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.

Fitri, Y., & Juliani, S. (2024). Upaya peningkatan kemampuan numerasi siswa melalui pembelajaran kontekstual dengan bantuan game sederhana. PERISAI: Jurnal Pendidikan Dan Riset Ilmu Sains, 3(1), 118–127. https://doi.org/10.32672/perisai.v3i1.1076

Hasni, U., Alim, K., Febriyanti, E., Ramadani, D. T., & Nasution, P. E. (2024). Penggunaan media permainan ular tangga numerasi sebagai peningkatan pemahaman konsep bilangan anak usia 6 tahun di SDN 065 Kota Jambi. Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 3(1), 1–7.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2021). Buku saku utama. Jakarta: Kemendikbud.

Kirom, S., & Aini, M. R. (2023). Pengembangan game edukasi berbasis inkuiri terbimbing untuk meningkatkan kemampuan literasi dan numerasi siswa SD. FABETA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pembelajaran, 6(2), 50–59. Retrieved from http://ejurnal.budiutomomalang.ac.id/index.php/alfabeta

Muhammad, I. B. N. (2022). Penerapan inovasi budaya game Catung untuk meningkatkan literasi dan numerasi di SD Negeri 1 Muruh. Jurnal Cerdik: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(1), 13–23. https://doi.org/10.21776/ub.jcerdik.2022.002.01.02

Mulyani, S. (2022). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis game edukasi untuk meningkatkan literasi dan numerasi pada siswa. Jurnal Pendidikan Dan Media Pembelajaran (JUNDIKMA), 2(3).

Nurhadiani, R., Alifa, S., Aisy, R., Satira, S., Katrunada, S., Rizka, S. H., & Astuti, S. D. (2024). Implementasi game math puzzle sebagai media pembelajaran numerasi siswa SDN 02 Badrain. Rengganis Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 125–132.

Nursafitri, F., Sarifah, I., & Imaningtyas, I. (2023). Efektivitas metode bermain dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 7(3), 1807–1815. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i3.5454

Pratiwi, F., & Sukri, M. (2023). Profil kemampuan numerasi siswa kelas III dan IV SDN 1 Selebung berbasis tes platform Merdeka Mengajar (PMM). Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 4865–4877.

Priyani, N. E. (2022). Pengembangan literasi numerasi berbantuan aplikasi etnomatematik puzzle game pada pembelajaran matematika di sekolah perbatasan. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(1), 267–280. https://doi.org/10.26811/didaktika.v6i1.536

Puspa, C. I. S., Rahayu, D. N. O., & Parhan, M. (2023). Transformasi pendidikan abad 21 dalam merealisasikan sumber daya manusia unggul menuju Indonesia Emas 2045. Jurnal Basicedu, 7(5), 3309–3321.

Rahman, Y. A. (2021). Manajemen komunikasi kepemimpinan perguruan tinggi pesantren era belajar merdeka. Jurnal Dosen Merdeka, 179.

Published
2024-11-30