Penerapan Literasi Oleh Mahasiswa Kampus Mengajar di Sekolah Dasar Melalui Kegiatan SeRaKa Bercerita

  • Kusamantha Dwi Kayanti Universitas Mataram
  • Nurul Wahida Universitas Mataram
  • Siska Dhia Pratiwi Universitas Mataram
  • Karina Lisia Nurzasmitha Universitas Mataram
  • Azalia Fikria Universitas Mataram
Keywords: literacy, kampus mengajar, SeRaka bercerita

Abstract

The "SeRaKa Tells Stories" program (Tuesday, Wednesday, Thursday Tells Stories) is a form of service carried out in the Class 8 Teaching Campus Program to increase the literacy of elementary school students. This program aims to increase students' reading interest, storytelling skills, and reading comprehension through reading aloud methods, interactive discussions, and storytelling. Participants in this activity are students from SD Negeri 4 Ampenan three times a week. The results of the service showed a significant increase in students' interest in reading, their ability to understand reading content, and their confidence in speaking in public. Even though there are several obstacles, such as limited reading materials and limited time, this program still shows its effectiveness in building a sustainable literacy culture in elementary schools. Therefore, the development of creativity and technology-based literacy programs is recommended for further service to overcome challenges in increasing student literacy

References

Elisabethangreiny, E., & Saragih, O. (2025). Peran Metode Diskusi dalam Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Mata Pelajaran PAK. Tri Tunggal: Jurnal Pendidikan Kristen dan Katolik, 3(1), 268-277.

Febrina, D. (2021). Penerapan Metode Storytelling untuk Meningkatkan Percaya Diri dan Kemampuan Berbicara Siswa. Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan. 11(1), 88-99.

Hanum, A. E. (2021). Implementasi gerakan literasi di sekolah dasar melalui program membaca menyenangkan. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 9(5), 1104-1111.

Kartikasari, E. (2022). Faktor pendukung dan faktor penghambat gerakan literasi sekolah. Jurnal Basicedu, 6(5), 8879-8885.

Lestari, H. D., Rahayu, S. A., Iyanita, R. S. A., Khafifah, U., & Hajron, K. H. (2022). Meningkatkan kepercayaan diri dengan metode bercerita pada siswa mi muhammadiyah 2 rambeanak. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 3, 955-961.

Lestari, H. D., Rahayu, S. A., Iyanita, R. S. A., Khafifah, U., & Hajron, K. H. (2022). Meningkatkan kepercayaan diri dengan metode bercerita pada siswa mi Muhammadiyah 2 Rambeanak. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 3, 955-961.

Noviyanti, D., Karim, A. A., Nurfadilah, A., Munawaroh, S., Aghnia, S. F., & Yuliani, Y. (2020). Meningkatan Daya Pemahaman Melalui Media Cerita Pendek Siswa Kelas VIII SMP Alam Karawang. Proceedings Universitas Pamulang, 1(2).

Noviyanti, D., Karim, A. A., Nurfadilah, A., Munawaroh, S., Aghnia, S. F., & Yuliani, Y. (2020). Meningkatan Daya Pemahaman Melalui Media Cerita Pendek Siswa Kelas VIII SMP Alam Karawang. Proceedings Universitas Pamulang, 1(2).

Nurpratiwiningsih, L., Rusdarti, R., Widodo, J., & Sanjoto, T. B. (2023). Implementasi Literasi di Sekolah Dasar. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Vol. 6, No. 1, pp. 448-453).

OECD. (2022). PISA 2022 Results (Volume I and II) - Country Notes: Indonesia. PISA-OECD Publishing

Purnawan, E. (2022). Hubungan Motivasi, Persepsi Melalui Strategi Pembelajaran Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Pagar Alam. Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 12(1), 42-53.

Ridwan, R., & Susilawati, H. (2023). Analisis Program Kampus Mengajar Dalam Meningkatkan Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar (Studi Di SDN 12 Ampenan). Jurnal Imam Bonjol: Kajian Ilmu Informasi dan Perpustakaan, 7(2), 124-135.

Safinaturrahmah, Uyun, W., Rahmawati, M., Siharani, Fardiansyah, Rahmawati, M., & Novitasari, D. (2024). Digital storytelling berbasis budaya Sasak untuk meningkatkan literasi peserta didik SDN Sulin. Rengganis Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 337-347.

Published
2025-02-04
Section
Articles