Optimalisasi Penggunaan Website Hooda Math pada Siswa untuk Meningkatkan Kemampuan Penyelesaian Masalah

  • Tasya Universitas Muhammadiyah Bone
  • Sirwanti Universitas Muhammadiyah Bone
  • Aisyah Nursyam Universitas Muhammadiyah Bone
  • Andi Trisnowali MS Universitas Muhammadiyah Bone
Keywords: hooda math, problem solving, mathematics, technology-based learning

Abstract

Problem solving skills in mathematics are still a challenge for students, especially with the limited use of interactive learning media. This community service aims to improve students' problem solving skills through the use of the hooda math website. This activity was carried out at SD Negeri 01 Jatiroyo using the Participatory Action Research (PAR) approach which actively involves students in the learning process through the stages of observation, understanding, planning, action, and evaluation. stages of observation, planning, implementation, and evaluation. The method of implementing the community service involves direct assistance to students in accessing and using hooda math. The evaluation results show that students are more motivated, active, and have increased skills in solving math problems

Author Biographies

Sirwanti, Universitas Muhammadiyah Bone

Dosen Pendidikan Matematika

Aisyah Nursyam, Universitas Muhammadiyah Bone

Dosen pendidikan matematika

Andi Trisnowali MS, Universitas Muhammadiyah Bone

Dosen pendidikan matematika

References

Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57

Aristiantika, R., & Widiono, A. (2024). Analisis Kesulitan Belajar Siswa dan Penanganannya pada Pembelajaran Matematika Kelas III SD Al-Islam Pengkol Jepara. Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7, 14970–14979. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i4.36160

Budi, T. L., Akbar, S., & Ana, R. W. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Game Edukasi Berbasis Construct terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Hasil Belajar Siswa Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika. Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 129–140.

Fitriani, Fathurohman, M., & Sudiana, R. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Flipped Classroom Terhadap Kemandirian dan Hasil Belajar Siswa. Wilangan: Jurnal Inovasi Dan Riset Pendidikan Matematika, 5(4), 1–12. https://doi.org/10.61332/ijpa.v5i2.44

Fortuna, I. D., Yuhana, Y., & Novaliyosi. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik dengan Problem Based Learning untuk Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(02), 1308–1321. https://doi.org/10.29313/mimbar.v22i1.198

Kurniawati, I., Raharjo, T. J., & Khumaedi. (2019). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah untuk Mempersiapkan Generasi Unggul Menghadapi Tantangan abad 21. Seminar Nasinal Pascasarjana, 21(2), 702.

Maulida, L. K., Ramadhani, A. N., & Riswari, L. A. (2025). Analisis kemampuan pemecahan masalah mean, median, modus di SDN Undaan Kidul 3. 08(02), 305–311.

Mulyati, T. (2018). Pendekatan Konstruktivisme Dan Dampaknya Bagi Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Sd. Jurnal Universitas Pendidikan Indonesia, 5. http://journey.maesuri.com

Mursalin, Fonna, M., Elisyah, N., Ali, M., Arminta, D., & Mursyidah. (2024). Pelatihan Penerapan Gamifikasi dalam Pembelajaran Matematika untuk Mahasiswa Calon Guru SMK. Jurnal Solusi Masyarakat Dikara, 4(1), 30–37.

Prawiyogi, A. G., Sadiah, T. L., Purwanugraha, A., & Elisa, P. N. (2021). Penggunaan Media Big Book untuk Menumbuhkan Minat Membaca di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 446–452. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.787

Putri, A., Pohan, R. I., & Wandini, R. R. (2024). Pengaruh Kreativitas dan Pemikiran Alternatif Sebagai Teori Dasar Pemecahan Masalah dalam Matematika. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 583.

Rahmadi, Djatmika, E. T., & Praherdhiono, H. (2024). Belajar Matematika Lebih Menyenangkan : Pengembangan Multimedia Interaktif berbasis Gamifikasi untuk Operasi Bilangan Bulat. Kependidikan, 13(4), 5045–5060.

Sahraini, A., & Aulia, H. (2024). Pengaruh Game Edukatif Matematika terhadap Kemampuan Penyelesaian Masalah Siswa. 4, 464–476.

Saputra, H. (2024). Penguatan Kemampuan Peserta Didik dalam Menghadapi Era Society 5.0 Melalui Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 2(2), 287–302. https://doi.org/https://doi.org/10.51903/bersatu.v2i2.640

Siahaan, E., & Surya, E. (2020). Analisis Pengaruh Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Dalam Pelajaran Matematika. Researchgate Jurnal, 1(2), 1–8.

Suardipa, I. P., & Primayana, K. H. (2023). Peran Penggunaan Desain Evaluasi Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Widyacarya, 1(2), 158–171. https://doi.org/10.58569/ilma.v1i2.587

Wahyuni, R. (2016). Inovasi Pembelajaran Matematika dengan Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL). Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 6.

Wilhelmina, T. M. (2024). Optimalisasi Proses Pembelajaran Melalui Gamifikasi: Kajian Sistematis Terhadap Dampaknya Pada Motivasi Dan Performa Akademik Mahasiswa. Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(4), 17855–17863.

Published
2025-05-14
Section
Articles