Pemberdayaan Teknologi Digital dalam Pemblajaran di SMP NW Mataram melalui Program Kampus Mengajar

  • Muhammad Kasyiful Kurabi Kasyif Universitas Mataram
  • Ema Suryani Azmi Universitas Mataram
  • Lidya Arini Sholeha Universitas Mataram
Keywords: digital technology, kampus mengajar, literacy, numeracy, interactive learning

Abstract

The Kampus Mengajar Program aims to improve the quality of education in schools through collaboration between students and teaching staff. This article discusses the implementation of digital technology in learning at NW Mataram junior high school, with the aim of improving students' literacy, numeracy and digital skills. Implementation methods include observation, teaching assistance, technology training, and learning assessment. The results show that the use of digital technology such as interactive PowerPoint, learning applications, and online-based assessments increases student motivation and understanding. However, obstacles such as limited internet access are still a challenge. Recommendations are given to strengthen training for teachers and students in optimal use of digital technology.

References

Ahadia, N., Zulmuhibban, M., Aulia, C., Claudia, N., Apriyani, N., Widiawati, R., ... & Mertha, I. G. (2021). Pengenalan dan Pengaplikasian Microsoft Word dan Microsoft PowerPoint di SMA Negeri 1 Praya Tengah. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 4(1).

Alfi, C., Fatih, M., & Islamiyah, K. I. (2022). Pengembangan Media Power Point Interaktif Berbasis Animasi pada Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan: Riset Dan Konseptual, 6(2), 351.

Hapidz, F., Akbar, F. M., Maulidi, W. K., Siburian, R. M., & Puspitasari, H. (2022). Pemberdayaan teknologi metaverse bagi kelangsungan dunia pendidikan. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 1738-1747.

Hidayat, O. S., & Soleh, D. A. (2022). Pendampingan Pemanfaatan Media Multimedia Interaktif Berbasis Powerpoint pada Pembelajaran PPKn di SD Kecamatan Mustikajaya Kota Bekasi Jawa Barat. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 100-105.

Hidayati, P., Magdalena, M., Diva, F. P. A., Anwar, I. R., & Wardani, K. S. K. (2024). Optimalisasi keterampilan literasi siswa SMP NW Mataram melalui program klinik literasi. Rengganis Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 165-174.

Kartiwi, Y. M., & Rostikawati, Y. (2022). Pemanfaatan media canva dan aplikasi quizizz pada pembelajaran teks fabel peserta didik SMP. Semantik, 11(1), 61-70.

Robiah, K., Putri, N. R., Jannah, F., & Astuti, N. Y. (2024). Peran Teknologi Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam Al-Affan, 4(2), 218-223.

Maharani, A. W., & Yefterson, R. B. (2021). Pengembangan Bahan Ajar E-Book Interaktif Dalam Meningkatan Literasi Membaca Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Kronologi, 3(1), 390-399.

Putri, H. P., & Nurafni, N. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran PowerPoint Interaktif terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3538-3543.

Qiftiyah, M., Rahmi, R., & Kusuma, Y. (2024). Sosialisasi Pemanfaatan Aplikasi Canva sebagai Media Pembelajaran bagi Pendidik. MEUSEURAYA-Jurnal Pengabdian Masyarakat, 124-137.

Said, S. (2023). Peran teknologi digital sebagai media pembelajaran di era abad 21. Jurnal PenKoMi: Kajian Pendidikan Dan Ekonomi, 6(2), 194-202.

Setyawan, D. A. (2017, October). Peningkatan mutu pendidikan jasmani melalui pemberdayaan teknologi pendidikan. In Seminar Nasional Olahraga 2016 Program S3 Pendidikan Olahraga Pascasarjana UNJ (pp. 1-21). UNJ.

Setyowati, W. (2023). Pengabdian masyarakat di sekolah menengah atas banten yang berfokus pada teknologi informasi untuk industri 4.0. ADI Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 21-26.

Wahyuni, S. (2022). Manajemen Kolaborasi Antara Guru Dengan Peserta Didik Pada Kegiatan Belajar Mengajar Era New Normal Di SMP Negeri 1 Lhoksukon Aceh Utara. Al-Madaris Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 3(2), 21-30.

Published
2025-02-21
Section
Articles