Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe think talk write (TTW) terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa kelas XI MIA SMA NW Mataram Tahun Pelajaran 2019/2020
Abstract
This research aims to determine the effect of Think Talk Write (TTW) cooperative learning model towards the ability of mathematics problem solving of grade XI MIA SMA NW Mataram academic year 2019/2020. Type of the research is a quasi-experimental design with a posttest only control design. The population of the research is all students grade XI MIA SMA NW Mataram academic year 2019/2020. The sampling technique was saturated sampling tecnique, so the sample obtained that XI MIA 1 as the experimental class and XI MIA 2 as the controlling class. The instrument used was a test of the students learning achievement (post-test) on the sequence and series material. Quantitave analysis obtained by using t-test. The result of this research showed that there is a difference in the average score of students who get learning use the Think Talk Write (TTW) cooperative learning models with students who use direct learning. Meanwhile the effect of Think Talk Write (TTW) cooperative learning model towards the ability of mathematics problem solving of using the effect size with moderate category. This means that the Think Talk Write (TTW) type of cooperative learning models is quite influential on the mathematics problem solving ability of grade XI MIA SMA NW Mataram.
References
Afriyani, A. D. N., Chotim, M., dan Hidayah, I. 2014. Keefektifan Pembelajaran TTW Dan SGW berbantuan Kartu Soal Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. Unnes Journal of Mathematics Education. 3(1), 48-55.
Chandra, S. R., Fauzan, A., dan Helma. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran Tipe Think Talk Write Dan Gender Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VIII SMPN 12 Padang. Jurnal Pendidikan Matematika. 3(1), 35-40.
Diani, R., Asyhari., A. dan Julia, O. N. (2018). Pengaruh Model RMS (Reading, Mind Mapping And Sharing) Terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa Pada Pokok Bahasan Impuls Dan Momentum. Jurnal Pendidikan Edutama. 5(1), 31-43.
Fajar, L. O. M. S., & Sudia. M. (2016). Penerapan Model Pembelajaran TTW (Think Talk Write) Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VIII-5 SMP N 2 Raha. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika. 4(1), 85-96.
Hikmawati., Fatimah, Z., & Wahyudi. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Dengan Teknin Guided Teaching Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika Kelas XI. Konstan- Jurnal Fisika dan Pendidikan Fisika. 4(1), 20-31
Isrok’atun, dan Rosmala, A. 2018. Model-Model Pembelajaran Matematika. Jakarta: Sinar Grafika Offset.
Jano, A. 2015. Pengaruh Model TTW Berbantuan Media Gambar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa SD Kelas IV. Jurnal pendidikan. 3(1), 1-10.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional RI Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi. 2006. Jakarta Menteri Pendidikan Nasional.
Purwanto. 2017. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Purwosusilo. 2014. Peningkatan Kemampuan Pemahaman Dan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMK Melalui Strategi Pembelajaran React. Jurnal Pendidikan dan Keguruan Vol. 1 No 2. 30-40
Riyansyah, F. dan Sari, A. 2018. Pengaruh Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write (TTW) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Kemampuan Awal Matematika. Journal for Research in Mathematics Learning. 1(2), 119-126.
Sopiany, N.H., & Hijjah, I. S. (2016). Penggunaan Strategi TTW (Think-Talk-Write) Dengan Pendekatan Kontekstual Dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Disposisi Matematis Siswa MTsN Rawamerta Karawang. Jurnal JPPM. 9(2). 268-276.
Sudjana, N. (2010). Cara Belajar Siswa Aktif dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung. Sinar Baru Algensind.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kombinasi. Bandung: Alfabeta.
Sukarini, N.K. 2020. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha. 11(1), 12-21.