Pengaruh Motivasi dan Kecemasan Belajar Matematika Terhadap Kesadaran Metakognisi dan Kaitannya dengan Hasil Belajar Matematika
Abstract
This study aims to find out the effect of motivation, anxiety of mathematic’s learning and metacognition awareness to students’ mathematic’s learning outcomes of class XI IPA SMA Negeri 1 Kuripan academic year 2019/2020. The type of this research were quasi-experimental. Determination of the sample used saturation sampling by selected the entire population as a sample, namely class XI IPA. The instrument were questionnaire of motivation, anxiety and metacognition awareness were first tested for validity and reliability in class XII IPA 1 and XII IPA 2. Before a simple linear regression analysis and t-test were performed, the data that had been obtained were first subjected to a prerequisite test. A prerequisite test was normality, homogenity and linearity tests. Based on the results of data analysis used inferential statistical techniques, it can be concluded that, there was a positive effects of mathematic’s learning motivation to metacognition awareness, mathematic’s learning motivation to students’ mathematic’s learning outcomes, metacognition awareness to student mathematic’s learning outcomes, and there was negative effects (r=-0,065) of mathematic’s learning anxiety to students’ mathematic’s learning outcomes.References
Chairani, Zahra. (2016). Metakognisi Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematika. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Depdiknas. (2006). Permendiknas Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi Sekolah Menengah Atas. Jakarta: Depdiknas.
Hadi, Syamsul; Novaliyosi. (2019). TIMSS Indonesia (Trends in International Mathematics and Science Study). Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers, Program Studi Magister Pendidikan Matematika Universitas Siliwangi , 562 - 569.
Indiyani, Novita Eka; Listiara, Anita. (2006). Efektivitas Metode Pembelajaran Gotong Royong (Cooperative Learning) Untuk Menurunkan Kecemasan Siswa Dalam Menghadapi Pelajaran Matematika (Suatu studi Eksperimental pada Siswa di SMP 26 Semarang). Jurnal Psikologi Universitas Diponegoro , 3 (1), 10 -28.
Masrura, Sitti Inayah. (2013). Faktor-faktor Psikologis yang Mempengaruhi Kesadaran Metakognisi dan Kaitannya dengan Prestasi Belajar Matematika. JURNAL MATEMATIKA DAN PEMBELAJARAN (MAPAN) , 1 (1), 1 - 18.
Novalinda, Eri; Kantun, Sri; Widodo, Joko. (2017). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Akuntansi Siswa Kelas X Jurusan Akuntansi Semester Ganjil SMK PGRI 5 Jember Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi, dan Ilmu Sosial , 11 (2), 115- 119.
Nurani, Mawar. (2017). Pengaruh Motivasi Belajar dan Kecemasan Matematika Terhadap Kesadaran Metakognisi dan kaitannya dengan hasil belajar Matematika Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 3 Sungguminasa pada materi Bangun Ruang Sisi Datar. Makassar: Skripsi Pendidikan Matematika FMIPA Universitas Negeri Makassar.
Prastyo, Hendri. (2020). Kemampuan Matematika Siswa Indonesia Berdasarkan TIMSS. Jurnal Padegogik , 3 (2), 111 - 117.
Pratiwi, Indri; Suratno; Iqbal, Moch. (2016). Peningkatan Kemampuan Metakognisi dan Hasil Belajar Siswa dengan Pendekatan Keterampilan Proses Melalui Think Pair Share pada Siswa Kelas X-3 SMAN Yosowilangun Lumajang Tahun 2014/2015. Jurnal EdukasiURNAL EDUKA Unej , 3 (2), 22 - 28.
Sardiman. (2016). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Grafindo Persada.
Solihah, Frinda Imroatus. (2017). Pengaruh Tingkat Kecemasan Siswa Terhadap Prestasi Belajar Sejarah Siswa Kelas X IPS 2 SMAN 12 Surabaya. AVATARA, e-Journal Pendidikan Sejarah , 1138 - 1150.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.