Efektivitas Model Pembelajaran Problem Solving dengan Teori Bruner terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VII Materi Pecahan

  • Defy Indrasari Universitas Mataram
  • Ketut Sarjana Universitas Mataram
  • Arjudin Arjudin Universitas Mataram
  • Hapipi Hapipi Universitas Mataram
Keywords: Problem Solving Learning Models, Bruner’s Theory, Learning Outcomes

Abstract

This research aims to find out the effectiveness of the Problem Solving learning model with Bruner Theory on students’ learning outcomes in the fraction material of 7th grade of SMP Negeri 2 Madapangga academic year 2020/2021. This research uses a quasi experiment type with the posttest only design with nonequivalent groups. The sampling technique in this research is cluster random sampling technique with class VII-A as the experimental class and class VII-B as the control class. In the experimental class, the Problem Solving learning model was applied with Bruner's Theory and the control class applied a conventional learning model. The instrument used is a learning outcome test (post-test). The quantity analysis was used t-test obtained that the Problem Solving learning model with Bruner’s theory is effective to increase the student results of 7th grade on fractions material in SMP Negeri 2 Madapangga academic year 2020/2021.

Author Biographies

Defy Indrasari, Universitas Mataram

Mahasiswa Pendidikan Matematika, FKIP, Universitas Mataram

Ketut Sarjana, Universitas Mataram

Dosen Pendidikan Matematika, FKIP, Universitas Mataram

Arjudin Arjudin, Universitas Mataram

Dosen Pendidikan Matematika, FKIP, Universitas Mataram

Hapipi Hapipi, Universitas Mataram

Dosen Pendidikan Matematika, FKIP, Universitas Mataram

References

Al-Tabany, T. I B. (2015). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif dan Kontekstual. Jakarta: Prenadamedia Group.

Amroini, dkk. (2018). Peningkatan hasil belajar siswa dalam pembelajaran matematika menggunakan teori bruner sekolah dasar. 1(5). Diakses dari https://jurnal.untan.ic.id./index.phpjpdpb/article/view/10724/10251.

Arikunto, S. (2010I. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

_________. (2016). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Budiyanto, A. K. (2016). Sintak 45 Metode Pembelajaran dalam Student Centered Learning (SCL). Malang: Universitas Muhammadiyah.

Dahar, R. W. (2012). Teori-teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Erlangga.

Dwi, Y. (2018). Problem solving dapat meningkatkan hasil helajar siswa pada materi operasi penjumlahan dan pengurangan bilangan bulat di kelas V sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(1), 2442-7470. Diakses dari https://core.ac.uk/download/pdf/228882736.pdf.

Ibrahim. (2017). Perpaduan model pembelajaran aktif konvensional (ceramah) dengan cooperatif (make-a match) untuk meningkatkan hasil belajar pendidikan kewarganegaraan. 3(2). http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/suaraguru/article/download/3597/2118.

Kurino, Y. D. (2015). Pengaruh contextual teaching & learning dan direct intruction terhadap peningkatan kemampuan pemecahan matematis siswa SD. Jurnal Cakrawala Pendas, 1(1), 1-12. Diakses dari https://core.ac.uk/download/pdf/228882835.pdf.

Lestari, D. (2012). Penerapan teori bruner untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran simetri lipat di kelas IV SDN 02 makmur jaya kabupaten mamuju utara. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 3(2), 2354-614X. Diakses dari http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/JKTO/article/download/2874/1962.

Majid, A. (2016). Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Pristiwanto. (2016). Penerapan metode pemecahan masalah (problem solving) untuk meningkatkan pemahaman siswa tentang komponen peta. Wahana Pedagogika, 2(2). http://e-jurnal.unisda.ac.id/index.php.wahana/issue/view/210.

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Turmuzi. (2013). Strategi Pembelajaran Matematika. Mataram: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Mataram.

Published
2022-03-30
Section
Articles