Analisis Disiplin Belajar dan Minat Belajar dengan Hasil Belajar Matematika di Masa Pandemi Covid-19

  • Anis Azizah Universitas Mataram
  • Nyoman Sridana Universitas Mataram
  • Arjudin Arjudin Universitas Mataram
  • Ketut Sarjana Universitas Mataram
Keywords: Learning Discipline, Interest in Learning, learning outcomes, the covid-19 pandemic

Abstract

This research aims to describe learning discipline, interest in learning and students’ mathematics learning during the covid-19 pandemic and to know presence or absence of a relationship between learning discipline and interest in learning with mathematics learning during the covid-19 pandemic on students grade XI IPS SMA Negeri 8 Mataram even semester in the academic year 2019/2020. This research is an ex post facto research. The population of  this research were all students grade XI IPS SMA Negeri 8 Mataram is 194 students. While the sample was taken with a proporsional cluster random sampling technique is 66 students. The data was collected by using learning discipline questionnaire, interest in learning questionnaire, mathematics learning test, and interview. Based on the results of data analysis,  it was found that the level of learning discipline of students in the very high category, interest in learning in the high category, and learning outcomes in the low category. The result of the study also showed that there  was no relationship between learning discipline and interest in learning with mathematics learning during the covid-19 pandemic on students grade XI IPS SMA Negeri 8 Mataram even semester in the academic year 2019/2020, either individually or together.

Author Biographies

Anis Azizah, Universitas Mataram

Mahasiswa Program Studi S1 Pendidikan Matematika

Nyoman Sridana, Universitas Mataram

Dosen Program Studi Pendidikan Matematika

Arjudin Arjudin, Universitas Mataram

Dosen Program Studi Pendidikan Matematika

Ketut Sarjana, Universitas Mataram

Dosen Program Studi Pendidikan Matematika

References

Abrar, A.I.P. (2015). Jenis-Jenis Belajar Matematika. Jurnal Al-Kharizmi Volume III Edisi 1. Palopo: STAIN Palopo.

Arifin, S. (2018). Pengaruh Minat dan Kreativitas Belajar Matematika terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X. Jurnal Pendidikan Matematika Volume 2 Nomor 1. Tolitoli: STIE Mujahidin Tolitoli.

Astuti, C.C. 2017. Analisis Korelasi untuk Mengetahui Keeratan Hubungan antara Keaktifan Mahasiswa dengan Hasil Belajar Akhir. Jurnal of Information and Computer Technology Education, 1 (1). Sidoarjo: Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Bunga, N., Prang, J., dan Nainggolan, N. (2020). Hubungan antara Minat Belajar dan Hasil Belajar Matematika Siswa SMA Kristen Eben Haezer Ibu dengan Menggunakan Analisis Regresi. Diakses di https://www.researchgate.net/publication/ 334296399_ Hubungan_antara_ Minat_ Belajar_ Matematika_ Siswa_ SMA_ Kristen_ Eben _Haezer _Ibu_ dengan_Menggunakan_Analisis_Regresi pada tanggal 9 November 2020.

Fitri, S. K. (2018). Pengaruh Disiplin Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa pada Materi Aturan Sinus dan Cosinus di Kelas X IPA di SMA Negeri 1 Babalan Kabupaten Langkat T.A 2017/2018. Diakses di http://digilib.unimed.ac.id/33267/ pada tanggal 3 Desember 2020.

Hanief, Y.N dan Himawanto, W. (2017). Statistik Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish.

Hutomo, S. (2016). Hubungan Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas XI di SMK PGRI 4 Kediri Tahun Ajaran 2015/2016. Diakses di http://simki.unpkediri.ac.id/detail/12.1.01.01.0225 diakses pada tanggal 3 Desember 2020

Ishak, M., Syahidin, dan Anwar, S. (2016). Pengaruh Minat Belajar dan Kedisiplinan terhadap Prestasi Belajar PAI. Jurnal Tarbawy Vol. 3 No. 2.Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Kemendikbud. (2013). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 81A Tahun 2013 Tentang Implementasi Kurikulum. Jakarta: Direktur Jenderal Peraturan Perundang-Undangan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI.

Kemendikbud. (2018). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 36 Tahun 2018 Tentang Perubahan Atas Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 59 Tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah. Jakarta: Direktur Jenderal Peraturan Perundang-Undangan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI.

Latip, A. (2020). Peran Literasi Teknologi Informasi dan Komunikasi pada Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19. EduTech: Jurnal Edukasi dan Teknologi pembelajaran Volume 1 No. 2. Garut: Universitas Garut.

Nureva dan Mariyana, S. (2019). Hubungan Antara Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SDN 3 Jatimulyo. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) Volume 3 Nomor 6. Lampung: STKIP Al Islam Tunas Bangsa Bandar Lampung.

Rahmah, N. (2013). Hakikat Pendidikan Matematika. Jurnal Al-Kharizmi Volume 2. Palopo: STAIN Palopo.

Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Lembaran Negara Republik Indonesia, Nomor 4301. Jakarta: Sekretariat Negara

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Published
2022-03-30
Section
Articles