Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Dalam Menyelesaikan Masalah Open Ended Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel

  • Rini Andriani Universitas Mataram
  • Muh. Turmuzi Universitas Mataram
  • Wahidaturrahmi Universitas Mataram
  • Sudi Prayitno Universitas Mataram
Keywords: open ended, higher order thinking skill, HOTS

Abstract

This study aims to describe higher order thinking skills in solving open ended problems on the material of a two variable linear equation system for class IX students of SMP Negeri 5 Mataram in the 2021/2022 academic year. The Indicators of higher thinking skills consist of analyzing, evaluating, and creating. This type of research is a mixed methods. Mixed method research was research that combines qualitative and quantitative research.The data of this research were collected through observation, tests, interviews and documentation. The subjects of this research was used purposive sampling method. The data collection with the test method was carried out on 20 subjects. Data collection by interview method was conducted by selecting 6 students based on the results of the higher order thinking skill ability test, namely 2 students in the high category, 2 students in the medium category and 2 students in the low category. The results showed that 15% of students had higher order thinking skills in the high category with an average score of 77.67, 45% of students in the medium category with an average score of 62.97 and 40% of students in the low category with an average score.  average 26.48.  The students' higher order thinking ability is in the low category with an average value of 50.58.  The achievement of analyzing indicators is 60%, evaluating indicators is 47% and indicators creating 47.5%.

Author Biographies

Rini Andriani, Universitas Mataram

Mahasiswa Program Studi S1 Pendidikan Matematika

Muh. Turmuzi, Universitas Mataram

Dosen Program Studi Pendidikan Matematika

Wahidaturrahmi, Universitas Mataram

Dosen Program Studi Pendidikan Matematika

Sudi Prayitno, Universitas Mataram

Dosen Program Studi Pendidikan Matematika

References

Ahyana, N., & Syahri, A. A. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Menurut Teori Anderson dan Krathwohl. Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran, 1(1), 41–52.

Anggraini, N. S., Hamidah, D., & Rahayu, D. S. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa pada Materi Relasi dan Fungsi Kelas VIII di SMPN 1 Tanjunganom. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 79–86.

Badjaber, R., & Purwaningrum, P. J. (2018). Pengembangan Higher Order Thinking Skills dala Pembelajaran Matematika di Smp. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 36–43.

Dinni, H. N. (2018). HOTS ( High Order Thinking Skills ) dan Kaitannya dengan Kemampuan Literasi Matematika. Prisma, 1, 170–176.

Emilya, D. (2010). Pengembangan Soal-soal Open Ended Materi Lingkaran untuk Meningkatkan Penalaran Matematika Siswa Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama Negeri 10 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 9–18.

Fauziah, D. A., Yusmin, E., & Suratman, D. (2021). Analisis Higher Order Thinking dalam Menyelesaikan Soal Open Ended Materi Garis dan Sudut pada Kelas VIII SMP Negeri 19 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 10(4), 1–8.

Febriani, A., Mampouw, H. L., & Setyadi, D. (2018). Deskripsi Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Peluang. Jurnal Mitra Pendidikan, 2(11), 1233–1248.

Hajar, Y., Yanwar, R., Jalaludin, M. A., Achmad, N., Indriani, G. S., Hidayat, W., & Rohaeti, E. E. (2018). Analisisi Kemampuan High Order Thinking HOT Siswa SMP Negeri di Cimahi. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(3), 453–458.

Kurniati, D., Harimukti, R., & Jamil, N. A. (2016). Kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa SMP di Kabupaten Jember dalam menyelesaikan soal berstandar PISA. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 20(2), 142–155.

Lewy, L., Zulkardi, Z., & Aisyah, N. (2009). Pengembangan Soal untuk Mengukur Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Pokok Bahasan Barisan dan Deret Bilangan di Kelas IX Akselerasi Smp Xavarius Maria Palembang. Pendidikan Matematika, 3(2), 17.

Mardayanti, E., Zulkardi, & Santoso, B. (2016). Pengembangan Soal Open Ended menggunakan Konteks Sumatera Selatan Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Kelas X Sma. Pendidikan Matematika, 10(1), 1–15.

Mariani, R., Ansori, H., & Mawaddah, S. (2021). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Menurut Teori Anderson dan Krathwohl pada Siswa SMP Kelan IX. Jurnal Mahasiswa Pendidikan Matematika, 1(1), 49–55.

Marsiana, M., Suhardiman, S., Usman, U., & Kadir, F. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi dengan Program Tindak Lanjut Evaluasi Hasil Belajar Peserta Didik Materi Termodinamika dan Gelombang di MAN 2 Soppeng. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Terapannya, 4(2), 62–75.

Nasrul, A. R., Hobrin, H., & Oktavianingtyas, E. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa Sekolah Menengah Pertama di Jember dalam Menyelesaikan Soal Peluang pada Pembelajaran Berbasis Lesson Study Learning Community Berdasarkan Kecerdasan Emosional. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 1–12.

Novitasari, D., Pujiastuti, H., & Sudian, R. (2021). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi ditinjau dari Gaya Kognitif Visualizer dan Verbalizer Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1476–1487.

Purbaningrum, K. A. (2017). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMP dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Gaya Belajar. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika, 10(2), 40–49.

Rahmawati, N. D., Amintoko, G., & Faizah, S. (2018). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Mahasiswa dalam Memecahkan Masalah Fungsi Pembangkit. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 5(1), 21–31.

Ramadani, P. S. (2019). Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Menggunakan Pendekatan Pembelajaran Realistic Mathematic Education (RME) Pada Materi SPLDV. Jurnal PEKA (Pendidikan Matematika), 3(1), 18–22.

Septiani, U., & Zanthy, L. S. (2019). Pembelajaran Matematika Melalui Pendekata Open Ended terhadap Pemahaman Matematik Siswa MTS. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 34–39.

Widiawati, R. (2016). Kemampuan Perpikir Reflektif Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel (SPLDV) Berdasarkan Gender Kelas VIII di Mts Negeri Tanjunganom. Artikel Skripsi Universitas Nusantara PGRI Kediri, 1–10.

Yulianis, A. D. M., & Susanti, S. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi pada Materi Sistem Pertahanan Tubuh Siswa Kelas XI Sma. Jurnal Biologi Dan Pendidikan Biologi, 5(2), 105–112.

Published
2022-06-30
Section
Articles