Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Aritmatika Sosial Ditinjau dari Gaya Kognitif Impulsif dan Reflektif Siswa MTs
Abstract
This study aims to determine the ability to solve social arithmetic problems in terms of impulsive and reflective cognitive styles. This type of research is descriptive qualitative. The research subjects were class VIII MTs Al-Khairiah NW Rajek in the 2020/2021 school year. Data collection techniques using tests and interviews. The test in question is a cognitive style test using the Matching Familiar Figure Test (MFFT), and a problem-solving ability test. Data analysis techniques are data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of this study indicate that students' mathematical problem solving abilities with impulsive cognitive style require less time to answer questions. Impulsive cognitive style students at the stage of understanding the problem, many students do not understand the questions well, at the stage of making plans, implementing plans, and at the stage of looking back students have not been able to solve problems well, students are still careless in determining formulas, not careful in counting, rushing rush in solving questions, do not re-check the answers. The mathematical problem solving ability of students with reflective cognitive style takes a long time to answer questions. Students with reflective cognitive style at the stage of understanding the problem, making plans have been able to solve the problem well, at the stage of implementing the plan some students are still wrong in counting, while at the stage of looking back reflective students do not check back on the answer sheet.
References
Aripin, U., & Purwasih, R. (2017). Penerapan Pembelajaran Berbasis Alternative Solutions Worksheet Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(2), 225.
Permendiknas. 2006. UU No 22 tahun 2006 Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Depdiknas.
NCTM. 2000. Principles and Standards for School Mathematics. USA: NCTM.
Azhil, I. M. (2017). Profil Pemecahan Masalah Matematika Siswa Ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif dan Impulsif. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 2(1), 60–68.
Fitri, R. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Konstruktivisme Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Pada Materi Persamaan Lingkaran. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(2), 241.
Hayuningrat, S., Listiawan T. 2018. Proses Berfikir Siswa dengan Gaya Kognitif Reflektif dalam Memecahkan Masalah Matematika Generalisasi Pola. Jurnal Elemen. 4(2), 83-196.
Fadiana, M. (2016). Perbedaan Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita antara Siswa Bergaya Kognitif Reflektif dan Impulsif. JRAMathEdu (Journal of Research and Advances in Mathematics Education), 1(1), 79–89.
Soemantri, S. 2018. Pengaruh Gaya Kognitif Konseptual Tempo Terhadap Tingkat Kesalahan Siswa. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan. 18 (1), 74-85.
Aprilia, N. C., Sunardi, S., & Trapsilasiwi, D. (2017). Proses Berpikir Siswa Gaya Kognitif Reflektif dan Impulsif dalam Memecahkan Masalah Matematika di Kelas VII SMPN 11 Jember. Jurnal Edukasi, 2(3), 31.
Suryani, & Hendryadi. 2015. Metode Riset Kuantitatif Teori dan Aplikasi pada Penelitian Bidang Manajemen dan Ekonomi Islam. Jakarta: Prenadamedia Group.
Turmuzi, M. 2019. Evaluasi Proses dan Hasil Belajar Matematika. Mataram: Unram Press.
Subanar, Solikhatun, Susyato N. 2019. Senarai Penelitian Seminar Nasional Matematika ke-11 Universitas Gadjah Mada. Departemen Matematika Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Unversitas Gadjah Mada: Deepublish.
Muliawati, N. E., & Istianah, N. F. 2017. Proses Berfikir Kreatif Siswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gaya Kognitif. Jurnal Pendidikan. dan Pembelajaran Matematika. 3(2), 118- 127.
Indah, N., Prayitno, S., Amrullah, A., & Baidowi, B. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika pada Materi Pola Bilangan Ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif-Impulsif. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 1(2), 106–114.
Noor, N. L. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Ditinjau dari Gaya Kognitif Implusif dan Reflektif Naili Luma ’ ati Noor Pendahuluan Pendidikan bertujuan untuk mengembangkan potensi diri peserta didik Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indo. 2(1), 37–46.
Imama, M., & Siswono, T. Y. E. 2017. Proses Berfikir Siswa SMP Dalam Mengajukan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gaya Kognitif Reflektif Dan Impulsif. Jurnal Imiah Pendidikan Matematika, 2(6), 131 -138.
Sari, I. M., Zuhri, M. S., Rubowo, M. R. 2020. Profil Kemampuan Berfikir Kreatif Ssiswa dalam Memecahkan Masalah Matematika pada Materi SPLTV Dintijau dari Gaya Kognitif Reflektif dan Impulsif. Jurnal Matematika Pendidikan Matematika, 2(5), 391-400.
Aufa, F., Aisy, R., Trapsilasiwi, D., & Setiawani, S. (2021). Profile of Students ’ Ability in Solving Mathematics Problems Based on Polya ’ s Stages Assessed from Reflective and Impulsive Cognitive Styles Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Berdasarkan Tahapan Polya Ditinjau dari Gaya Kognitif Refle. 5(1), 33–43.
Arofah, D. N., & Masryah. 2019. Profil Pengajuan Masalah Matematika Siswa Ditinjau Dari Gaya Kognitif Reflektif Dan Impulsif. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. 8(2), 209-215.
Hashim, S., Razali, M., dan Jantan, R. 2003.Psikologi Pendidikan. Selangor: PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd.
Islamiyati, I., Nugroho, A. A., Ariyanto, L. 2019. Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis pada Materi SPLDV Ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 1 (6), 300-305.
Rismen, S., Juwita, R., & Devinda, U. (2020b). Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Ditinjau Dari Gaya Kognitif Reflektif. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 163–171.