Hubungan Persepsi dalam Pembelajaran Online dengan Kemandirian Belajar dan Prestasi Belajar Matematika Siswa SMP Negeri 17 Mataram

  • Riani Permatasari Universitas Mataram
  • Sripatmi Sripatmi Universitas Mataram
  • Wahidaturrahmi Wahidaturrahmi Universitas Mataram
  • Laila Hayati Universitas Mataram
Keywords: Student Perception, Online Learning, Independent Learning, Learning Achievement

Abstract

This correlation study aims to describe students' perceptions in online learning, learning independence, and student achievement and to determine the relationship between student perceptions in online learning and learning independence and student achievement. The population is all eighth grade students at SMP Negeri 17 Mataram for the 2020/2021 academic year. The sampling technique used purposive sampling technique and the samples obtained were students of class VIIIC. The data collection technique uses a questionnaire on student perceptions in online learning, student learning independence questionnaire, documentation, and interviews. Data analysis technique using Pearson correlation test. The results of data analysis show that: (1) students' perceptions in online learning are mostly in the sufficient category, students' learning independence is mostly in the good category and student achievement is mostly in the bad category; (2) There is a relationship between students' perceptions and learning independence and includes a positive correlation. (3) There is a correlation between students' perceptions of online learning and student achievement, including a negative correlation; (4) there is a correlation between learning independence and student achievement including a negative correlation. For this reason, apart from perceptions, learning independence and learning achievement, it is also a good idea to look at the motivation, talent and interest in student learning.

Author Biographies

Riani Permatasari, Universitas Mataram

Mahasiswa Pendidikan Matematika

Sripatmi Sripatmi, Universitas Mataram

Dosen Pendidikan Matematika

Wahidaturrahmi Wahidaturrahmi, Universitas Mataram

Dosen Pendidikan Matematika

Laila Hayati, Universitas Mataram

Dosen Pendidikan Matematika

References

Aisah, S., Kurniasih, D., & Fitriani. (2018). Analisis Kemandirian Kelajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kimia di Kelas X SMA Negeri 3 Sintang. Ar-Razi jurnal Ilmiah, 6(2), 76-86.

Arifa, F. N. (2020). Tantangan Pelaksanaan Kebiijakan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Covid-19. Kajian Singkat terhadap Isu Aktual dan Strategis, XII(7), 13-18.

Aziz, A. (2017). Hubungan Antara Kompetensi Guru dan Kepercayaan Diri dengan Kemandirian Siswa SMP N 2 Pangkalan Susu. Jurnal Psychomutiara, 1(1),15-29.

Gusti, I. P., Monawati, & Rosman, E. (2017). Korelasi Persepsi Siswa Terhadap Pembelajaran Matematika dengan Hasil Belajarnya Di Kelas V SD NEGERI 1 Pagar Air AcehBesar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 47-58.

Handayani, N. & Hidayat, F. (2018). Hubungan Kemandirian Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Matematika di kelas X SMK Kota Cimahi. Jurnal On Education, 01(02), 1-8.

Juli, A., Dafid, S., & Irfan M. (2021). Hubungan Persepsi Matematika dan Kemandirian Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Pada Era New Normal, http://ejurnal.mercubuana-yogya.ac.id, 3(1), 43-.50

KBBI, Daring. https://kbbi.web.id/persepsi.html, Diakses 13 Januari 2020.

Miftaqul, A. (2016). Hubungan Antara Kemandirian Belajar dengan Prestasi Belajar PAI Siswa Kelas III SDN Panularan Surakarta. Jurnal At-Tanbawu, 1(2), 197-208.

Permana, G. K., Daryati, & Arris, M. (2013). Persepsi Siswa dan Guru Terhadap Pelaksanaan Pembelajaran Berbasis E-Learning di SMK Negeri 4 Jakarta. Jurnal PenSil Jurusan Teknik Sipil FT UNJ, II(2), 111-117.

Sari, F. & Harini, E. (2015). Hubungan Persepsi Siswa Terhadap Mata Pelajaran Matematika Minat Belajar Dan Kemandirian Belajar dengan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika UNION, 3(1), 61-68.

Sari, S. (2013). Hubungan Persepsi Belajar dan Keaktifan Siswa dalam Proses Pembelajaran dengan Prestasi Belajar Mata Pelajaran Sosiologi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 2 Surakarta Tahun Ajaran 2013/2014. Sosialitas. Jurnal Ilmiah Pend. Sos Ant, 3(2), 1-13.

Syahputra, D. (2017). Pengaruh Kemandirian Belajar dan Bimbingan Belajar Terhadap Kemampuan Memahami. Jurnal Penyesuaian Pada Siswa SMA Melati Perbaungan At-Tawassuth, 11(2), 368-388.

Warmi, A., Galih, A., & Santoso, E. (2020). Motivasi dan Kemandirian Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Masa Pandemi Covid-19 (Studi Pada Siswa Kelas VII SMPN 3 Karawang Tahun Pelajaran 2019-2020). Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 8(3), 197-202.

Zetri, M. (2012). “Hubungan Kemandirian Belajar Dengan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X Di Sekolah Menengah Atas Nurul Falah Pekanbaru”. Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan. Pendidikan Ekonomi. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Pekanbaru.

Zuriati, S., & Briando, B. (2020). Persepsi Siswa Terhadap Pembelajaran Online di Masa Pandemi pada Sekolah Menengah Atas Negeri Empat. Proceeding of Webinar dan Call for papers “Menyongsong Era Merdeka Belajar”, 4(1), 1-15.

Published
2022-06-28
Section
Articles