Desain Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) Siswa Underachiever pada Topik Statistika

  • Miftahul Jannah UNJ
  • Tian Abdul Aziz Universitas Negeri Jakarta
Keywords: design, ctl (contextual teaching and learning), underachiever

Abstract

This study aims to give learning alternatives to underachiever students using CTL (Contextual Teaching and Learning) learning strategies to increase learning outcomes and understanding concepts on statistics topics. The development of this learning is done by analyzing the needs of the underachiever students. Performance objective and learning outcomes are adjusted to the instructional event. The results of this study indicate that CTL (Contextual Teaching and Learning) learning is recommended to help underachiever students in improving learning outcomes and understanding concepts on statistics topics.

References

Bentri, Alwen. Mahdoni & Syahniar.(2017). Hubungan Self Esteem dengan Prestasi Belajar Siswa Underachiever serta Implikasinya dalam Pelayanan Bimbingan Konseling. 80−87. Retrived from: http://bk.fip.unp.ac.id/ices2017

Brown, A., Green, T. D. (2011). The essentials of instructional design: Connecting fundamental principles with process and practice. Boston: Allyn & Bacon.

Good, T., Brophy, J.(1990). Educational Psychology: A realistic approach. New York: Holt, Rinehart, & Winston.

Hamruni. (2015). Konsep Dasar Dan Implementasi Pembelajaran Kontekstual. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(2), 177–188.

Jannah, M., Supratman, & Muhtadi, D. (2020). Kemampuan Penalaran Matematik Peserta Didik Underachiever Dalam Menyelesaikan Masalah Program Linear. Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME), 2(1), 1–10.

Johnson, E. B. (2008). Contextual Teaching & Learning Menjadikan Kegiatan Belajar-Mengajar Mengasyikkan Dan Bermakna. Bandung: Mizan Learning Center (MLC).

Laili, H. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) Dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa MTs Nurul Hakim Kediri Ditinjau dari Segi Gender. Palapa: Jurnal Studi Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 5(2), 34–51.

National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston. VA: National Council of Teachers of Mathematics.

Permendiknas (2006). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kemendiknas-Depdiknas

Polya, G. (2014). How to solve it: A new aspect of mathematical method. New Jersey, NJ.: Princeton University Press

Rahmawati, Rafika.(2013). Bimbingan Konseling Untuk Anak Underachiever, Paradigma 8(15),1−24.

Ranam, S., & Amaliah, D. (2017). Pendekatan Contextual Teaching Learning Dalam Pembelajaran Berbasis Kurikulum 2013. Research and Development Journal Of Education, 3(2), 131–141.

Sangila, M. syarwa, & Jufri, L. (2018). Deskripsi Kemampuan Mahasiswa Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Iain Kendari Dalam Menganalisis Data Statistika. Jurnal Al-Ta’dib, 11(1), 109–126.

Sanjaya, W. (2008). Strategi Pembelajaran (Berorientasi Standar Proses Pendidikan). Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Solica & Suralaga, Fadhilah. (2010). Psikologi Pendidikan. Jakarta; Lembaga Penelitian UIN Syarif Hidayatullah

Sumantri, S. (2015). Strategi Pembelajaran Teori dan Praktik di Tingkat Pendidikan Dasar. PT.Raja Grafindo Persada, Ed.

Suparman, Atwi. (2014). Desain Instruksional Modern Panduan Para Pengajar & Inovator Pendidikan. Jakarta: Erlangga

Tim pusat penelitian pendidikan. (2019). Model Penilaian Formatif pada Pembelajaran Abad ke-21 untuk Sekolah Dasar. Pusat Penilaian Pendidikan.

Published
2022-09-29