Perbedaan Prestasi Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Daring Menggunakan Aplikasi Whatsapp Group dan Google Classroom

  • Nurul Khotizah Universitas Mataram
  • Nani Kurniati Universitas Mataram
  • Sripatmi Sripatmi Universitas Mataram
  • Syahrul Azmi Universitas Mataram
Keywords: learning achievement, whatsapp group application, google classroom application

Abstract

This study aims to determine the difference in learning achievement of class VIII students of SMP Negeri 4 Mataram through online learning using the WhatsApp Group and Google Classroom applications for the 2020/2021 academic year. This research is an experimental study with a posttest-only non-equivalent group design used . Determination of the sample using probability sampling technique with the sample being class VIII 2 students receiving online learning using the WhatsApp Group application as an experimental class 1 and class VIII 3 students receiving online learning using the Google Classroom application as an experimental class 2. The instrument used in this study was an instrument The test is in the form of a post-test on the Pythagorean theorem and constructing flat-sided spaces. Data analysis was used using t-test. The results showed that there was no difference in learning achievement between students who received online learning using the Whatsapp Group and Google Classroom applications.

Author Biographies

Nani Kurniati, Universitas Mataram

Pendidikan Matematika

Sripatmi Sripatmi, Universitas Mataram

Pendidikan Matematika

Syahrul Azmi, Universitas Mataram

Pendidikan Matematika

References

Arikunto S. (2014). Prosedur Penelitian. Jakarta : Rineka Cipta

Darmawan Y. (2019). Penggunaan Aplikasi Google Classroom Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas X SMA Jurusan IPS.

Endah Y. (2021). Perbandingan Penggunaan Platform Google Classrom Dan Grup Whatsapp Dalam Pembelajaran Online Selama Pandemi Covid-19 , 7(1), 238-243 .

Erwan & Dyah. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif untk Adminidtrasi Publik dan Masalah-masalah Sosial. Yogyakarta: Gava Media.

Gunawan, A. (2013). Statistik Untuk Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Prama Publishing.

Huda M. (2017). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Mulyasa. (2016). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Teams Games Tournament (TGT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri 06 Metro Barat.

Munawaroh I. (2019). Penggunaan Media Sosial Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas IX Di SMP Negeri 1 Sindangkasih Kabupaten Ciamis Tahun Pelajaran 2017/2018. Prosiding Seminar Nasional & Call for Papers.

Pradana dkk. (2017). Pengaruh penerapan tools google classroom pada model pembelajaran project based learning terhadap hasil belajar siswa, 2(1), 59-67.

Ridzo A. S. (2021). Analisis Problematika Pembelajaran Matematika di Sekolah Menengah Pertama dalam Pembelajaran Daring, 3(2), 81-84.

Riva F. A. (2020). Analisis Pembelajaran Daring Melalui Google Classroom Pada Pembelajaran Ekonomi Bisnis Kelas X Administrasi Perkantoran Smk Prakarya Internasional. Bandung

Roida E.F.S. (2015). Pengaruh Minat Dan Kebiasaan Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika, 2(2), 122-131.

Sanjaya Wina. (2008). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.

Saragi, J.Y. (2021) Perbandingan hasil belajar matematika pada materi bangun datar dengan menggunakan aplikasi google classroom dan whatsapp group untuk Siswa Kelas X Di MAS P.I Yaqubiyah Gunung Tua. Undergraduate thesis, IAIN Padangsidimpuan

Setyosari, P. (2013). Metode Penelitian Pendidikan & Pengembangan. Jakarta: PT. Kharisma Putra Utama.

Siregar. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Dilengkapi dengan Perbandingan Perhitungan Manual SPSS. Jakarta : Kencana.

Sugiyono. (2005). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Trianto. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Prenadamedia Group.

Yensy, N.A. (2020). Efektifitas Pembelajaran Statistika Matematika Melalui Media Whatsapp Group Ditinjau Dari Haril Belajar Mahasiswa (Masa Pandemik Covid 19), 5(2), 65-74.

Published
2022-09-29