Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMP
Abstract
This study aims to determine whether there is an influence of learning motivation and learning style on the mathematics learning outcomes of eighth grade students of SMP Negeri 5 Palibelo in the Academic Year 2021/2022. The population in this study were all seventh grade students in the odd semester of the 2021/2022 academic year at Nageri 5 Palibelo Junior High School, Bima Regency, which consisted of two classes of 35 students. Determination of the sample is done by using the remote sampling technique. The data analysis technique used in this study is SPSS using descriptive statistical data analysis and inferential statistics. This researcher uses instruments in the form of questionnaires and test questions. The results showed that there was a significant effect of learning motivation on students' mathematics learning outcomes with a correlation coefficient of 0.932. In the regression analysis, a constant value of 0.749 was obtained. from other factors, as well as the contribution given by 86.9%.
References
Arikunto, Suharsimi. (2002). “Prosedur Penelitian”. Jakarta: Rineka Cipta.
Arikunto, Suharsimi. (2010). “Prosedur Penelitian”. Yogyakarta: Rineka Cipta.
Arikunto, Suharsimi. (1993). Manajemen Pengajaran, Secara Manusiawi Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Depdikbud.(1996). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Dimyati dan Mudjiono.(2002) .Belajardan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Hamdu, G., Agustina, L. (2011). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Vol. 12 No. 1, April 2011. ISSN 1412-565X.
Hanief, NY & Himawanto, W. (2017).Statistik Pendidikan. Yogyakarta: CV Budi Utama
Iswahyuni. (2017). Pengaruh motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar IPS Siswa SMP Negeri 4 Sungguminasa Kabupaten Goa, skripsi, tidak diterbitkan. Fak.Ilmu Sosial.UNM.
M., Ngalim, P. (1997). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Mulyadin. (1991). Psikologi pendidikan. Malang: biro ilmiah IAIN Sunan Ampel.
Mut’ah Mutaminah. (2014). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Bidang Studi Sejarah Kebudayaan Islam Pada MTS 19 jakarta, skripsi, tidak diterbitkan. Fa.Ilmu Tarbiyah dan Keguruan.Jakarta: UIN Syarifhidayatullah
Nana Sudjana.(1988). Cara Belajar Siswa Aktif Dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru.
Nana Sudjana.(2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.
Omar Hamalik. (2002). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Purwanto,Ngalim. (2007). Psikologi Pendidikan,Bandung: Remaja Rosdakarya.
Siregar, Syofian. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sudaryono. (2016). Metode penelitan pendidikan. Jakarta: PT Kharisma Putra Utama.
Slameto. (2010). Belajar Dan Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Remaja Rosda Karya.
Sondang p. Siagian. (2004). Teori Motivasi dan Aplikasinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Soleha., & Muslimin, T.(2010). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal MIPA, 1(1), 24-39.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif,kualitatif,dan R&D.Bandung: Alfabeta.
Surakhmad. (1980). Interaksi Belajar Mengajar. Bandung: Jemmars.
Syah, Muhibbin. (2010). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru.Bandung:PT Remaja Rosda Karya,
Tadjib. (1990). Ilmu Pendidikan. Surabaya: Karya Abditama.
Turmuzi, Muhammad. (2017). Strategi pembelajaran Matematika.Mataram: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Mataram.
Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Uno, Hamzah, (2016). Teori Motivasi dan Pengukurannya:Analis Dibidang Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Ws. Winkel. (1983). Psikologi Pendidikan Dan Evaluasi Belajar. Jakarta: Gramedia.
W.s. Winkel, (2006). Psikologi Pengajaran,. Jakarta: Grasindo.