Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal Bentuk Aljabar pada Siswa Kelas VII SMPN 2 Lingsar Tahun Ajaran 2021/2022

  • Ridha Surgana Universitas Mataram
  • Nani Kurniati Universitas Mataram
  • Eka Kurniawan Universitas Mataram
  • Sudi Prayitno Universitas Mataram
Keywords: Error Analysis, Solving The Question, Polya, Algebra Operations

Abstract

This research aims to find out the mistakes made by students and the factors that cause mistakes made by students in solving algebraic form problems in terms of Polya steps. This type of research is descriptive and qualitative. The sample used was 28 students with the sampling technique used being proportionate stratified random sampling. Data collection techniques are carried out by tests and interviews. Based on the analysis of student test results, error were obtained by students in each question item, namely, errors in understanding the problem, errors in drawing up plans, errors in implementing plan, and errors in re-examining. The results showed that the percentage of mistakes made by students in the whole question was 44% errors in understanding the problem with sufficient categories, 36% errors in drafting plans with low categories, errors in implementing plan by 33% with low categories, and errors in re-examining by 61% with high category. The cause of students' mistakes in solving algebraic form questions is that students are not careful in reading the questions and in writing down their work, do not understand the questions or prerequisite materials, both the nature, formulas, or procedures for working on the questions, the desire to answer briefly to things that are known and asked. As well as students are not used to re-examining.

References

Hartini. (2008). Analisis Kesalahan Siswa Menyelesaikan Soal Cerita pada Kompetensi Dasar Menemukan Sifat dan Menghitung Besaran-Besaran Segi Empat Siswa Kelas VII Semester II SMP It Nur Hidayah Surakarta Tahun Pelajaran 2006/2007. Universitas Sebelas Maret.

Hidayah, S. (2016). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita SPLDV Berdasarkan Langkah Penyelesaian Polya. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1, 182–190.

Ilmiyah, L., Purnama, S., & Mayangsari, S. N. (2018). Analisis Kesalahan Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Cerita Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. ALADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(1), 105–115.

Meneteri Pendidikan Nasional RI. (2006). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional RI Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi. Menteri Pendidikan Nasional.

Nurussafa’at, F. A., Sujadi, I., & Riyadi, R. (2016). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Volume Prisma dengan Fong’s Shcematic Model For Error Analysis Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa. Jurnal Pembelajaran Matematika, 4(2).

Patmawati, S., & Rejeki, S. (2019). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Sistem Persamaan Linier Satu Variabel Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa Kelas VII SMP Muhammadiyah Al-Kautsar PK Kartasura (Tahun Ajaran 2018/2019). Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Polya, G. (2004). How to Solve It: A New Aspect of Mathematical Method. Princeton University Press.

Rahmania, L., & Rahmawati, A. (2016). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Persamaan Linier Satu Variabel. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(2), 165–174.

Ridwan. (2014). Metode & Teknik Penyusunan Proposal Penelitian. Alfabeta.

Rofi’ah, N., Ansori, H., & Mawaddah, S. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Langkah Penyelesaian Polya. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 120–129.

Runtukahu, T., & Kandou, S. (2014). Pembelajaran Matematika Dasar bagi Anak Berkesulitan Belajar. Ar-ruzz Media.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan R&D. Alfabeta.

Syahruddin. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Operasi Hitung Bilangan Bulat pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 21 Makassar. Universitas Negeri Makassar.

Wati, M. K., & Sujadi, A. A. (2017). Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Masalah Matematika dengan Menggunakan Langkah Polya Siswa Kelas VII SMP. Jurnal PRISMA, 6(1), 9–16.

Widodo, S. A., & Sujadi, A. . (2015). Analisis Kesalahan Mahasiswa dalam Memecahkan Masalah Trigonometri. SOSIOHUMANIORA: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Humaniora, 1(1), 51–63.

Wijaya, A. A., & Masriyah. (2013). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. MATHEdunesa, 2(1), 1–7.

Published
2022-12-26