Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Ditinjau dari Hasil Belajar pada Materi Persamaan Linear Satu Variabel

  • Fitria Febriani Putri Universitas Mataram
  • Muhammad Turmuzi Universitas Mataram
  • Junaidi Junaidi Universitas Mataram
  • Nurul Hikmah Universitas Mataram
Keywords: Mathematical Communication Skills, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to determine students’ mathematical communication skills in terms of learning outcomes in the one-variable linear equation material. The resreach method used in description test and interview. The subjects in this study wrw 26 students. This type of resreach is descriptive qualitative resreach. Based on data analysis 1) students with an average score of 90 have high mathematical communication skills, 2) students with an average score of 89,8 have moderate mathematical communication skills and 3) students with an average score of 83,5 have low mathematical communication skills.

References

Fadillah, Ahmad. 2015. Pengaruh Model Pembelajaran dan Kemampuan Komunikasi Matematika terhadap Hasil Belajar Siswa. Universitas Muhamadiyah Tanggerang. 1 (2) : 1- 4.
Hodiyanto. 2017. Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Pembelajaran Matematika. AdMathEdu. 7(1) : 11.
Laksani, M.P. Dkk. 2017. Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Menyelesaikan Masalah Pokok Bahasan Bangun Datar Segi Empat Ditinjau dari Kecerdasan Emosional Siswa Kelas VIII D SMP Negri 1 Sumbermalang. Kadikma. 8(1) : 90.
Muhammad, K.A dan Tiara, E.I. 2018. Jurnal Mathematics Paedagogic. Pengaruh Kemampuan Koneksi dan Komunikasi Matematis Terhadap Hasil Belajar Siswa di MAN 1 Trenggalek. 3 (1) : 42.
Nabilah, Tasya & Abadi, P.A. 2019. Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Sosiomadika. 2 (1) : 661.
Nafi’i, AY. 2017. Pemahaman Siswa SMP Terhadap Konsep Persamaan Linear Satu Variabel (PLSV) Ditinjau dari Perbedaan Jenis Kelamin. Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif. 8 (2) : 120.
National Council of Teacher of Mathematics (NCTM). 2000. Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA : NCTM.
Novitasari, Dian. 2016. Jurnal Pendidikan Matematika & Matematika. Pengaruh Kemampuan Multimedia Interaktif terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. 2 (2) : 8-9.
Prayitno, S. 2019. Evaluasi Pembelajaran Matematika. Mataram : Duta Pustaka Ilmu.
Sugiyono. 2007. Metode Penelitian Administrasi. Bandung : Alfabeta
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Manajemen. Bandung : Alfabeta
Slameto. 2003. Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta : Rienka Cipta.
Published
2022-12-26