Pentingnya Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika
Abstract
Critical thinking is the ability to evaluate, analyze and organize information carefully and logically. This paper aims to describe critical thinking in mathematics. The method used in researching this article is literature study. The approach used is a literature study approach with sources coming from articles and journals. From several sources obtained, the most relevant data related to this article was taken. Based on several article sources, it can be seen that critical thinking is very impottant and is closely related to mathematics learning.
References
Badjeber, R., & Purwaningrum, J. P. (2018). Pengembangan Higher Order Thinking Skills Dalam Pembelajaran Matematika Di Smp. Guru Tua : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1), 36–43. https://doi.org/10.31970/gurutua.v1i1.9
Fardani, Z., & Surya, E. (2017). Meningkatkan kemampuan berpikir kritis dalam pembelajaran matematika untuk membangun karakter bangsa. Jurnal Pendidikan, 2(2), 1–7.
Haryani, D. (2011a). Pembelajaran Matematika dengan pemecahan masalah untuk menumbuhkembangkan kemampuan berpikir kritis siswa. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan dan Penerapan MIPA, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Yogyakarta, 1980, 121–126.
Haryani, D. (2011b). Pembiasaan berpikir kritis dalam belajar matematika sebagai upaya pembentukan individu yang kritis. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan dan Penerapan MIPA, 127–132.
Kurniawati, D., Ekayanti, A., Keguruan, F., Pendidikanuniversitas, I., & Ponorogo, M. (2020). Pentingnya Berpikir Kritis Dalam Pembelajaran Matematika. PeTeKa, 3(2), 107–114. http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/ptk/article/view/1892
Kurniawati, V., & Rizkianto, I. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Guided Inquiry dan Learning Trajectory Berorientasi pada Kemampuan Pemecahan Masalah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 369–380. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v7i3.38
Lairani Dwi Alvira. (2019). Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Siswa. Researchgate.Net, May, 13. https://journal.trunojoyo.ac.id/nser/article/view/4249/3457
Mahasiswa, K. (2018). HUBUNGAN KEMAMPUAN LITERASI MATEMATIKA DENGAN BERPIKIR KRITIS MAHASISWA Rika Sukmawati Program Studi : Pendidikan Matematika, FKIP, Universitas Muhammadiyah Tangerang.
Novikasari, I. (2009). Pengembangan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa melalui Pembelajaran Matematika Open-Ended di Sekolah Dasar. Jurnal pemikiran alternatif kependidikan, 14(2), 346–364.
Nurfadhillah, S., Ramadhanty Wahidah, A., Rahmah, G., Ramdhan, F., Claudia Maharani, S., & Muhammadiyah Tangerang, U. (2021). Penggunaan Media Dalam Pembelajaran Matematika Dan Manfaatnya Di Sekolah Dasar Swasta Plus Ar-Rahmaniyah. EDISI : Jurnal Edukasi dan Sains, 3(2), 289–298. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi
Purwaningrum, J. P. (2016). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Melalui Discovery Learning Berbasis Scientific Approach. Refleksi Edukatika, 6(2), 145–157. https://doi.org/10.24176/re.v6i2.613
Ramdani, Y. (2006). Kajian pemahaman matematika melalui etika pemodelan matematika. Jurnal Sosial dan Pembangunan, 22(1), 2.
Sabroni, D. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika 2017, 55–68.
Siagian, M. D. (2017). Pembelajaran Matematika Dalam Persfektif Konstruktivisme. NIZHAMIYAH: Jurnal Pendidikan Islam dan Teknologi Pendidikan, VII(2), 61–73.
Utari, D. (2017). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Kemampuan Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika Pada Siswa SMA Gajah Mada T.P 2016/2017. Research Repository, 1302030210, 118. http://repository.umsu.ac.id/handle/123456789/12779