Pengaruh Pembelajaran TGT Menggunakan Kartu Permainan Luck and Ability Terhadap Motivasi Belajar Siswa SMP pada Materi Statistik
Abstract
This research aims to determine the effect of mathematics learning using the TGT (Team Games Tournament) learning model assisted by luck and ability game cards on students' learning motivation in statistics material. The research method used is pre-experimental design with a one-group pretest-posttest design and uses a quantitative research approach. The subject of this research was class VIII A of Al-Furqon Middle School. The research instruments used were pre-questionnaires and post-questionnaires as well as test results as supporting data. The instrument is a questionnaire given twice (pre-questionnaire and post-questionnaire) which contains statements to measure students' learning motivation before and after implementing the TGT (Team Games Tournament) learning model. Apart from questionnaires, there are test instruments to support learning motivation data. The data analysis technique used is hypothesis testing. However, before carrying out a hypothesis test, the data obtained must first be tested for normality. Based on the calculation of the paired sample t test, it shows that the significance value is 0.000. The significance value shows 0.000 < 0.05 error level, so it can be concluded that Ha is accepted. Acceptance of this Ha means that there is an influence of TGT learning using luck and ability game cards on junior high school students' learning motivation in statistical material.
References
Ayuningsih, D. Q., Suardana, I. N., & Suwenten, I. M. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt (Teams Games Tournament) Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.23887/jpk.v1i2.12810
Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958
Anggraeni, V., Muharram, M., & Alimin, A. (2018). Pengaruh Permainan Ular Tangga dalam Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Kimia Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Masamba (Studi pada Materi Pokok Struktur Atom dan Tabel Periodik Unsur). Chemica: Jurnal Ilmiah Kimia dan Pendidikan Kimia, 19(1), Article 1. https://doi.org/10.35580/chemica.v19i1.6654
Arifin, S., Utomo, P., & Anisa, N. A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Game Tournament (Tgt) Dengan Simulasi Media Monopoli Pada Mata Pelajaran Ekonomi. E- Jurnal Mitra Pendidikan, 2(7), Article 7.
Febrianti, V., & Chotimah, S. (2020). Analisis Kesulitan Pada Materi Statistika Kelas VII Siswa Smp. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(5), Article 5. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i5.p%p
Hadiyanti, A. H. D. (2021). Pengembangan Media Kartu Permainan IPA untuk Perkuliahan IPA Biologi. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), Article 6. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1336
Hamzah, Y. K. (2021). Upaya Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Pada Pembelajaran Matematika Melalui Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Pada Siswa SMA Negeri 2 Gorontalo. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(3), Article 3. https://doi.org/10.37905/aksara.7.3.1171-1178.2021
Hasibuan, E. K. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Datar Di Smp Negeri 12 Bandung. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 7(1), Article 1. https://doi.org/10.30821/axiom.v7i1.1766
Mat-statistika-dan-peluang.pdf. (n.d.). Retrieved January 15, 2023, from https://dispendiksurabaya.files.wordpress.com/2017/01/mat-statistika-dan-peluang.pdf
Muiz, A., Wilujeng, I., Jumadi, J., & Senam, S. (2016). Implementasi Model Susan Loucks-Horsley Terhadap Communication And Collaboration Peserta Didik Smp. Unnes Science Education Journal, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.15294/usej.v5i1.9565
Nurhidayah, S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Gamestournament (Tgt) Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Biologi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(1), 226–239. https://doi.org/10.31004/jptam.v2i2.84
Purnamasari, Y. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) terhadap Kemandirian Belajar dan Peningkatan Kemampuan Penalaran dan Koneksi Matematik Peserta Didik SMPN 1 Kota Tasikmalaya. Jurnal Pendidikan dan Keguruan, 1(1), 209664.
Putu Enny Rusmawati, (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif TGT terhadap Prestasi Belajar Matematika Ditinjau dari Motivasi Berprestasi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Semarapura Tahun Pelajaran 2012/2013. Universitas Pendidikan Ganesha.
Roziqin, M. K., & Robiah, S. A. (2022). Pengembangan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Berbasis Model Inside Outside (IOC) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. EDUSCOPE: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran, Dan Teknologi, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.32764/eduscope.v8i1.3004
Sadler, T. D., Romine, W. L., Menon, D., Ferdig, R. E., & Annetta, L. (2015). Learning Biology Through Innovative Curricula: A Comparison Of Game- And Nongame-Based Approaches: Learning Biology Through Innovative Curricula. Science Education, 99(4), 696–720. https://doi.org/10.1002/sce.21171
Sugiyono. (2019). Statistika untuk Penelitian. Alfabeta.
Uno, H. B. (2021). Teori Motivasi dan Pengukurannya: Analisis di Bidang Pendidikan. Bumi Aksara.