Pengembangan Multimedia Interaktif untuk Membantu Peserta Didik dalam Memahami Konsep Matematika pada Materi Transformasi Geometri Kelas XI MIPA SMA Negeri Benlutu
Abstract
During the learning of mathematics in SMA Negeri Benlutu, especially in class XI, teacher use WhatsApp group to send materials in .pdf format to students. Meanwhile, there is no sufficient learning media to support learning in the classroom. Therefore, the purpose of this study is to create interactive learning media, to help students understand valid, practical, and effective mathematical concepts about geometric transformation material in class XI MIPA SMA Negeri Benlutu. This research uses the research and development (R&D) method with the ADDIE development model consisting of five stages: analysis, design, development, implementation, and evaluation. The instruments used are interviews, questionnaires, and concept understanding tests. The results showed that the ThransForMath application met the three criteria of learning media feasibility: valid, practical, and effective. Valid criteria were obtained from the average validity of three material and media experts, which reached 4,7, or in the "valid" category. Practical criteria are obtained from the average practicality of all students in small and large classes, which reached 4,74 and 4,83, respectively, or in the "practical" category. Effective criteria are obtained from the results of students' concept understanding tests in small and large class trials of 100% and 88%, respectively, or in the "effective" category.
References
Bilqis, S. I. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Macromedia Flash pada Materi Transformasi Kelas IX di SMP Negeri 5 Pekanbaru (Skripsi). Universitas Islam Riau.
Demon, H. S. O. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Aplikasi Android dengan Menggunakan Software I-spring Suite 6 pada Materi Perbandingan untuk Siswa Kelas VII SMPN 1 Atambua (Skripsi). Universitas Nusa Cendana.
Kartika, Y. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik Kelas VII SMP pada Materi Bentuk Aljabar. 2(4), 777–785.
Lase, D. (2019). Pendidikan di Era Revolusi Industri 4.0. SUNDERMANN: Jurnal Ilmiah Teologi, Pendidikan, Sains, Humaniora dan Kebudayaan, 12(2), 28–43.
Manifa, E. I. M. M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Website Menggunakan Google Sites pada Materi Transformasi Geometri untuk Siswa Kelas IX (Skripsi). Universitas Nusa Cendana.
Nada, Y. H. (2023). Implementasi Bahan Ajar Pokok Bahasan Aljabar Menggunakan Model Pembelajaran Mind Mapping dengan Pendekatan Saintifik. Jurnal Ilmiah Soulmath : Jurnal Edukasi Pendidikan Matematika, 11(2), 191–206.
Nufninu, Y. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android Menggunakan Power Point dan I-Spring pada Materi Garis dan Sudut untuk Siswa SMP Kelas VII. Universitas Nusa Cendana.
Pratiwi, R. D., Rahmatudin, J., & Rohaeti, T. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Aplikasi Android untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep pada Materi Transformasi Geometri Kelas IX. Jurnal Matematika Ilmiah: Jumlahku, 7(2), 79–89.
Satya, V. E. (2018). Strategi Indonesia Menghadapi Industri 4.0. Info Singkat, 10(09).