Analisis Sistem Antrian Model Multiple Channel-Single Phase untuk Mengoptimalkan Efektivitas Pelayanan Teller Bank
Abstract
Queues are commonly encountered in various activities or operations, particularly when available services cannot meet the existing demand. This study aims to analyze the queue system for teller services at Bank Syariah Indonesia (BSI) Gorontalo Branch. The research adopts a quantitative approach, applying the queuing method using the Multiple Channel-Single Phase model. Data analysis was conducted using the "POM-QM for Windows" software. The results indicate that with three tellers, the system’s utility factor reaches 73%, indicating that the tellers are operating very busy. A simulation was then conducted by increasing the number of tellers to four, which resulted in a lower utility value of 55% and a service effectiveness of 37%. This system is still considered efficient, ensuring optimal service performance.
References
Annisa, N. N. (2023). Pengaruh kualitas pelayanan promosi dan penanganan komplain terhadap loyalitas nasabah di PT Bank BJB Syariah kantor cabang pembantu Purwakarta. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Arvan, H. A., Ervil, R., & Khairi, A. R. (2023). Sistem antrian Bank Nagari Cabang Koto Baru menggunakan model antrian multi channel-single phase. Jurnal Sains Dan Teknologi: Jurnal Keilmuan Dan Aplikasi Teknologi Industri, 1(23), 161–173.
Bambang, W. (2016). Analisis Sistem Antrian. Lampung: Duta Graha Solusi.
Fitzsimmons, J. A., & Fitzsimmons, M. J. (2006). Service Management: Operations, Strategy, and Information Technology. McGraw-Hill/Irwin. https://books.google.co.id/books?id=3Km1AAAAIAAJ
Gross, D. (2008). Fundamentals of queueing theory. John wiley & sons.
Johnson, M. D., & Gustafsson, A. (2000). Improving Customer Satisfaction, Loyalty, and Profit: An Integrated Measurement and Management System. Wiley. https://books.google.co.id/books?id=XJErAAAAYAAJ
Khasanah, M. N., & Astuti, Y. P. (2022). Analisis Sistem Antrian Pada Optimalisasi Pelayanan Pasien Di Pusat Kesehatan Masyarakat. MATHunesa: Jurnal Ilmiah Matematika, 10(1), 170–179.
Kulon, S. U. J. (2020). Analisis Sistem Antrian Guna Meningkatkan Efektivitas Waktu Pelayanan Pada Loket Pendaftaran Rawat Jalan Rumah.
Listiyani, R., Linawati, L., & Sasongko, L. R. (2019). Analisis proses produksi menggunakan teori antrian secara analitik dan simulasi. Jurnal Rekayasa Sistem Industri, 8(1), 9–18.
Nofiansyah, D., Satria, C., & Mandela, N. (2020). Pengaruh kualitas pelayanan teller terhadap kepuasan nasabah pada bank bpr sumsel palembang. Khozana: Journal of Islamic Economic and Banking, 3(1), 1–13.
Nuryadin, R., & Pebriani, E. (2020). Analisis Tingkat Utilitas Sistem Antrian Model M/M/S Pada Proses Transaksi Di Pt Bank Rakyat Indonesia (Persero) Tbk Kantor Cabang Sidrap Unit Pangkajene. Economos: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 3(1), 37–45.
Putri, W. S., & Ahmad, D. (2020). Penerapan Teori Antrian pada Pelayanan Teller Bank BNI Kantor Cabang Pembantu Air Tawar. Journal of Mathematics UNP, 5(1).
Riantana, A., Hasbiyah, D., & others. (2023). Komunikasi Interpersonal Tatap Muka Antara Customer Service dengan Nasabah dalam Meningkatkan Loyalitas Nasabah Bank Tabungan Negara di Bogor. Karimah Tauhid, 2(6), 2433–2445.
Rianti, D., Mukhaiyar, U., & Mardianto, L. (2022). Analisis Sistem Antrian pada Pelayanan Help Desk UPT TIK Institut Teknologi Sumatera Menggunakan Teori Antrian. Indonesian Journal of Applied Mathematics, 2(1), 9–16.
Rochani, D. V., & Sungkono, S. (2023). Penerapan Pendeteksian Model Antrian Sebagai Upaya Menjaga Efektivitas Fasilitas Pelayanan Kasir Pada Toserba Yogya Grand Karawang. CEMERLANG: Jurnal Manajemen Dan Ekonomi Bisnis, 3(3), 292–298.
Suhartina, S. I. (2018). Analisis Sistem Antrian dalam Mengoptimalkan Pelayanan (Studi Kasus: PT Bank Negara Indonesia (Persero) Tbk. Kantor Cabang Veteran Selatan). Makassar: Fakultas Sains Dan Teknologi. Universitas Islam Negeri Alauddin.
Syamsudin, G. P. A., & Sumarauw, J. S. B. (2024). Analisis Sistem Antrian pada Loket Pendaftaran di Rumah Sakit Umum Daerah Maria Walanda Maramis: Indonesia. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 12(4), 897–905.