Efektivitas Media Pembelajaran LKPD ditinjau dari Minat Belajar Matematika Peserta Didik Kelas IX SMPN 3 Lingsar Tahun Ajaran 2024/2025
Abstract
This study aims to examine the effectiveness of the use of Student Worksheets (LKPD) in increasing interest in learning mathematics in grade IX students of SMPN 3 Lingsar in the 2024/2025 academic year. The method used is a quasi-experimental study with a one-group pretest-posttest design. The research sample was selected by purposive sampling. Data were collected using a mathematics learning interest questionnaire given before and after the implementation of LKPD. The results of data analysis showed a significant increase in students' interest in learning. The paired t-test showed that the difference in scores was significant (p <0.05). This study concludes that the use of LKPD can increase students' interest in learning mathematics, which in turn can have a positive impact on the quality of mathematics learning. Therefore, the application of LKPD as a learning medium is expected to be an effective alternative to increase students' interest and motivation in learning mathematics.
References
Astari, N. C., Zawawi, I., & Janahi, S. R. (2024). Peningkatan Minat Belajar Matematika melalui Pembelajaran Berdiferensiasi pada Kelas VIII A SMP Negeri 2 Kencong. Didaktika: Jurnal Pemikiran Pendidikan, 30(1), 154-162.
Fikri, S. A., & Untarti, R. (2022). Koneksi Matematis Dan Minat Belajar Matematika. Jurnal MATH-UMB. EDU, 9(3).
Fitria, L., & Rahman, A. (2022). Penggunaan LKPD untuk Meningkatkan Minat dan Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Pembelajaran Matematika, 9(3), 91-102.
Hidayah, N., & Prihatin, R. (2019). Analisis Pengaruh LKPD terhadap Meningkatkan Aktivitas dan Minat Siswa dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 8(4), 115-126.
Indarti, R. (2022). Peningkatan minat dan hasil belajar bentuk aljabar melalui pendekatan SAVI dengan media lembar kerja pada peserta didik kelas VII B SMP Negeri 2 Miri. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), 8(1).
Kurniawan, A., & Putri, S. (2016). Pengaruh LKPD terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 20(2), 77-84.
Pratama, D. S. (2019). Pengaruh Penggunaan LKPD terhadap Minat dan Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 29-40.
Tarmizi, R. A., & Tiu, T. P. (2013). The Effect of Collaborative Learning and Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) on Student Achievement in Mathematics. Journal of Educational Research and Development, 3(2), 245-252.
Wulandari, R., & Sudrajat, S. (2020). Implementasi LKPD dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 8(3), 15-24.
Yuliati, I. (2021). Kemampuan pemecahan masalah matematika ditinjau dari minat belajar peserta didik. Jurnal Cendekia, 5(2), 1159-1168.