Pengaruh Kemampuan Penalaran dan Representasi Matematis terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas VIII di SMP
Abstract
This Research aims to know about the reasoning ability and mathematic representation ability to the results of mathematic lesson in students grade VIII SMP Negeri 1 Batulayar year academic 2019/2020. This research used quantitative approach with ex post facto research type. The population of this research is the eighth grade students of SMP Negeri 1 Batulayar. In determining the sample, probability sampling technique with the type of cluster sampling was used. The sample in this research is the students of class VIII B SMP Negeri 1 Batulayar amounted to 22 students. Data analysis used was multiple linear regression analysis. From the result of the data analysis we found the significant influence between reasoning ability and representative mathematic’s ability to the mathematics learning result of mathematic lesson in students grade viii smp negeri 1 batulayar year academic 2019/2020 with Fcount = 78,812 > F(2,19) = 3,52. The data we wroute as the same regration that Ŷ=-2,452+0,466X1+0,575X2. The equation show us that reasoning ability and the representative mathematic’s ability increase 1 unit and the learning result will increase to 0,466 from reasoning mathematics ability plus 0,575 representative mathematic’s ability.
References
Absorin, S. (2018). Eksplorasi Kemampuan Penalaran dan Representasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(2), 189–202.
Astuti, P. (2016). Pengaruh Kemampuan Koneksi dan Representasi Matematis Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Program Linier Siswa kelas X SMK Negeri Bandung Tulungagung Tahun ajaran 2015/2016. http://repo.iain-tulungagung.ac.id/4020
Cahdriyana, R. (2014). Representasi Matematis Siswa Kelas VII di SMP Negeri 9 Yogyakarta dalam Membangun Konsep SPLDV. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika.
Fadillah, A. (2016). Pembelajaran Matematika Dengan Model Core Melalui Pendekatan Keterampilan Metakognitif Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP. Jurnal Prima, 5(2), 15–24.
Hanifah, N. (2018). Deskripsi Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP pada Materi Bangun Datar Ditinjau dari Perbedaan Gender. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 133–146.
Laila, N., Hidayat, W., & Hendriana, H. (2018). Kemampuan Representasi Matematis Keaktifan Belajar Siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(3), 395–400.
Mustangin. (2015). Representasi Konsep dan Perannya dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 15–21.
Nawi, M. (2012). Pengaruh Startegi Pembelajaran dan Kemampuan Penalaran Formal Terhadap hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Menengah Atas. Urnal Tabularasa PPS Unimed, 9(1), 81–96.
NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. USA: The National Council of Teachers of Mathematics, Inc.
Nurlaili, M. (2017). Dampak Strategi Pembelajaran dan Kemampuan Penalaran Matematis Terhadap Hasil Belajar. http://eprints.ums.ac.id/49330/1/NASKAH PUBLIKASI.pdf
Riyanto, B. (2011). Meningkatkan Kemampuan Penalaran dan Prestasi Matematika dengan Pendekatan Konstruktivisme pada Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 111–128.
Sani, R. A. (2017). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Turmudi. (2008). Taktik dan Strategi Pembelajaran Matematika: Berparadigma Eksploratif dan Investigatif). Jakarta: Leuser Cipta Pustaka.
Turmuzi, M. (2012). Strategi Pembelajaran Matematika. Mataram: PMIPA FKIP Universitas Mataram.