Pengaruh Minat Belajar dan Kemampuan Metakognitif Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMP Negeri 3 Lingsar

  • Ismi Andriyani Universitas Mataram
  • Nani Kurniati Universitas Mataram
  • Ni Made Intan Kertiyani
Keywords: learning interest, metacognitive ability, math learning outcomes, minat belajar, kemampuan metakognitif, hasil belajar matematika

Abstract

Students' mathematics learning outcomes are influenced by various factors, both internal and external. Two of the internal factors are learning interest and metacognitive ability. This study aims to determine the effect of learning interest and metacognitive ability on the mathematics learning outcomes of ninth grade students of SMP Negeri 3 Lingsar. This research uses a quantitative approach with associative research type and ex post facto design. The population of this study consisted of 106 ninth-grade students from SMP Negeri 3 Lingsar. The sampling technique was purposive sampling, which was 54 students from class IX A and IX B who were selected from 4 existing classes. Data collection using questionnaire and test methods. This research instrument is a questionnaire of interest in learning, a questionnaire of metacognitive abilities and a test of student math learning outcomes. The data analysis technique used is multiple linear regression. The results showed that interest in learning and metacognitive ability had a positive effect on the mathematics learning outcomes of SMP Negeri 3 Lingsar students by 98%.

References

Dewi, Y. M., Sarjana, K., Junaidi, & Azmi, S. (2021). Pengaruh Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 11 Mataram. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 1(3), 412–420. https://doi.org/10.29303/griya.v1i3.77

Fansuri, K., Payadnya, I. P. A. A., & Putri, G. A. M. A. (2022). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP (SLUB) Saraswati 1 Denpasar Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Pembelajaran Dan Pengembangan Matematika, 2(2), 138–147. https://doi.org/10.36733/pemantik.v2i2.5114

Hasnunidah, N. (2017). Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Media Akademi.

Hidayat, M. S., Fitra, D., Susetyo, A. M., Ammrulloh, R. R., & Ardiansyah, R. (2023). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Sukabumi: Haura Utama.

Hiqwan, I. A., Amrulloh, Salsabila, N. H., & Soeprianto, H. (2023). Pengaruh Minat dan Kebiasaan Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika. Journal of Classroom Action Research, 5, 86–91. https://doi.org/10.29303/jcar.v5i3

In’am, A. (2012). Model Pembelajaran Matematika Berbasis Metakognitif. Malang: Penerbit Selaras.

Kompri. (2017). Belajar : Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Yogyakarta: Media Akademi.

Muthmainnah, T. A., Ariya, A. A., & Adnan, A. (2024). Konsep Dasar Metakognisi dalam Proses Pembelajaran. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(12), 13549–13556. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i12.6356

Nureva, & Mariyana, S. (2019). Hubungan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SDN 3 Jatimulyo. Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 3(6), 1322–1331. https://doi.org/10.33578/pjr.v3i6.7895

Prastika, Y. D. (2021). Hubungan Minat Belajar dan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Matematika di SMK Yadika Bandar Lampung. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 2(1), 26–32. https://doi.org/10.33365/ji-mr.v2i1.772

Rakhmawati, I. A., & Alifia, N. N. (2018). Kearifan Lokal Dalam Pembelajaran Matematika Sebagai Penguat Karakter Siswa. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 5(2), 186–196.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sophianingtyas, F., & Sugiarto, B. (2013). Identifikasi Level Metakognitif Siswa dalam Memecahkan Masalah Materi Perhitungan Kimia. UNESA Journal of Chemical Education, 2(1), 21–27. https://doi.org/10.26740/ujced.v2n1.p%25p

Wardan, K. (2022). Psikologi Pendidikan (Konsep Dasar, Teori, dan Implikasinya dalam Pembelajaran). Malang: Literasi Nusantara Abadi.

Werdiningsih, D. (2022). Pengembangan Metakognitif Untuk Mendukung Efektivitas Pembelajaran BIPA dalam Paradigma Membangun Karakter Pembelajarannya. Uiversitas Islam Malang.

Zendrato, S. I. S., & Harefa, A. O. (2023). Pengaruh Minat, Motivasi Dan Kemampuan Metakognitif Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMP Negeri 1 Hiliduho. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 203–218. https://doi.org/10.30605/pedagogy.v8i2.3098

Published
2025-07-16