Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika pada Materi Teorema Pythagoras ditinjau dari Gender Siswa
Abstract
The purpose of this study was to describe the mathematical problem-solving abilities on the Pythagorean theorem material in terms of gender. This type of research is qualitative research with descriptive method. The research subjects consisted of 3 male students and 3 female students. The instruments used in this study were a problem-solving ability test, and interview guidelines. Data were selected from 6 subjects out of 30 students based on each category of mathematical problem-solving ability level for in-depth interviews. The results showed that the mathematical problem-solving abilities of male students were more dominant than female students. Students with high mathematical problem-solving ability category are male students who are able to fulfill all stages of problem solving ability indicators (1) understanding the problem, (2) devising a plan, (3) carrying out the plan, and (4) looking back. Students with moderate mathematical problem-solving ability category are male and female students who can only carry out three stages of problem-solving ability indicators (1) understanding the problem, (2) devising a plan, (3) carrying out the plan but have not been able to go through the looking back stage. Students with low mathematical problem-solving ability category are female students who are only able to carry out two stages of problem-solving ability indicators (1) understanding the problem and (2) devising a plan, but have not been able to go through the carrying out the plan and looking back stages.
References
Amir, Z. M. Z. (2013). Perspektif Gender Dalam Pembelajaran Matematika. Marwah, 12(1):14-31.
Fadillah, N. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa pada Materi Persamaan Linear dengan Strategi Pembelajaran Barbasis Masalah Kelas X MAN Lima Puluh Tahun Pelajaran 2017/2018. UIN Sumatera Utara.
Fitriani, Y., Jalmo, T., & Yolida, B. (2015). Hubungan Antara Gender Dengan Kemampuan Memecahkan Masalah. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 3(5).
Hodiyanto, H. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Solving Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Ditinjau dari Gender. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(2), 219–228.
Indah, N., Prayitno, S., Amrullah, & Baidowi, (2021). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika pada materi pola bilangan ditinjau dari gaya kognitif refleksi-implusif. Griya Journal Of Mathemamatics Education and Application, 1(2), 106-114.
Herdiman, R. A. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa Smp Pada Materi Lingkaran Berbentuk Soal Kontekstual Ditinjau Dari Gender. Jurnal Numeracy, 5(4), 19–28.
Khatami, M. F., Sridana, N., Laila, H., & Amrullah. (2022). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika dalam menyelesaikan soal kompetitif ditinjau dari kecerdasan logis matematis. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 2(1), 214–225
Mawardi, K., Arjudin, A., Turmuzi, M., & Azmi, S. (2022). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika pada siswa SMP dalam menyelesaikan soal cerita ditinjau dari tahapan Polya. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 2(4), 1031-1048.
Mustangin. (2020). Pendidikan dan Pembelajaran Matematika. Kota Tua: Universitas Islam Malang
Nur, A. S., & Palobo, M. (2018). Profil kemampuan Pemecahan masalah Matematika Siswa Ditinjau dari Perbedaan Gaya Kognitif dan Gender. Jurnal Matematika Kreatif-Inofatif, 9(2), 139-148.
Permatasari, z., Sridana, N., Amrullah, Sarjana, K. (2022). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika siswa berdasarkan tingkat adversity quotient (AQ). Griya Journal of Mathematics Education and Application, 2(2), 437-448.
Polya, G. 2004. How to solve It. New Jersey: Princton University Press.
Pramesti, R. D., Budayasa, I. K., & Sulaiman, R. (2024). Profil Berfikir Relasional Siswa SMA dalam Menyelesaikan Masalah Matematika berdasarkan Perbedaan Gender. Indiktika: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 6(2), 372-381.
Pramono, A. J. (2017). Aktivitas metakognitif siswa SMP dalam pemecahan masalah matematika berdasarkan kemampuan matematika. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 8(2), 133-142.
Ramdani, R. R., Sridana, N., Baidowi, B., & Hayati, L. (2021). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika ditinjau dari tingkat self-confidance peserta didik kelas VIII. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 1(2), 212-223.
Rizqiani, A. S., Sridana, N., Junaidi, J., & Kurniati, N. (2023). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis dalam menyelesaikan soal cerita ditinjau dari kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1), 232-239.
Rizki, N., Prayitno, S., Hikmah, N., & Turmuzi, M. (2021). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika siswa kelas IX SMP ditinjau dari gender. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 1(3), 328-337.
Wahyudi, G. (2012). Aktivitas Metakognisi Dalam Mem ecahkan Masalah Pembuktian Langsung Ditin jau Dari Gender dan Kemampuan Matematika, 1–19