Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Hasil Belajar Siswa

  • Dhyah Wardah Tsabita Mahasiswa Pendidikan Matematika FKIP Universitas Mataram
  • Fika Oktaviani Zulkarnain Mahasiswa Pendidikan Matematika FKIP Universitas Mataram
  • I Gusti Ayu Ratna Kumala Dewi Adi Mahasiswa Pendidikan Matematika FKIP Universitas Mataram
  • Jenefer Delano Evaldus Mahasiswa Pendidikan Matematika FKIP Universitas Mataram
Keywords: Student Teams Achievement Division, Hasil belajar siswa, Systematic literature review

Abstract

Primary research related to the implementation of the STAD type cooperative learning model on student learning outcomes has been widely conducted. These studies need to be identified, analyzed development, and drawn conclusions in general so that they can be used as suggestions for the progress of researchers and practitioners in the field of education. This study aims to see research trends by identifying and classifying all research results related to the application of the STAD model to student learning outcomes in Indonesia in 2016-2022. This study used the Systematic Literature Review (SLR) method. There were 20 related articles analyzed in this study. The results of this SLR show that research on the implementation of the STAD type cooperative learning model on student learning outcomes was most carried out in 2018 and 2019 and the most research subjects in elementary / MI students dominated by science and mathematics subjects. The most widely conducted research method is the classroom action method and in general the results show that the STAD model is able to have a positive impact or improve student learning outcomes better than other learning models. The results of this study can be a consideration for researchers in conducting research and for teachers in carrying out learning in the classroom.

References

Adyana, M. E. (2020). Implementasi Model Pembelajaran STAD untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar. Indonesian Of Journal Of Educational Development, 10.

Ahmadi, A. (1984). Strategi Pembelajaran. Bandung: Pustaka Setia.

Ali Arifin, M. H. (2019). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif STAD Menggunakan Alat Peraga Al-Qur'an untuk Meningkatkan Penguasaan Tajwid. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 14.

Ardhini, R. A. (2021). Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Indonesian Journal of Islamic Studies, 201-215.

Artini, N. N. (2016). Pembelajaran Model STAD untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika pada Siswa Kelas V SDN 39 Cakranegara. Jurnal Pedagogy, 8.

Asmedy. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan , 6.

Eddy Noviana, M. N. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKN Siswa Kelas IV SD Negeri 79 PekanBaru. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7.

Esminarto, S. ,. (2016). Implementasi Model STAD Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Riset dan Konseptual, 8.

Fakhriyatu Zahro, I. N. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Student Team Achievement Division (STAD) dan Mind Mapping terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 10.

Febriana Irwanti, S. A. (n.d.). Efektivitas STAD terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau dari Minat Belajar Siswa Kelas VII. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, 9.

Fikri Nur Syamsu, I. R. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran STAD terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Ruang. International Journal of Elementary Education, 7.

Haris, I. N. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Sikap Tanggung Jawab. Jurnal Ilmiah FKIP Universitas Subang, 12.

Hazniawati. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Primary, 7.

I Putu Ari Sudana, I. G. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 8.

Idayani, N. P. (2018). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Model STAD Terhadap Keaktifan dan Hasil Belajar IPA Kelas VII SMP. Journal Of Education Action Research , 10.

Israil, I. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe STAD untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA di SMP Negeri 1 Kayangan. Jurnal Kependidikan, 7.

Johariah, B. (2018). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar PPKn Siswa Melalui Penerapan Pendekatan Cooperative Learning Tipe STAD di Kelas VII-E SMP Negeri 5 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 16.

Kristin, F. (2016). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Ditinjau dari Hasil Belajar IPS Siswa Kelas 4 SD. Scholaria, 6.

Mudjiono, D. d. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta. Rineka Cipta.

Ni Ketut Marheni, I. N. (2020). Model STAD Berpengaruh terhadap Sikap Sosial dan Hasil Belajar IPA. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan , 11.

Normasintasari Kusumawardani, J. S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Media Poster Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar , 5.

Rhona Febriany Sary, D. J. (2022). Model Pembelajaran Discovery Learning dan Kemampuan Penalaran Matematis. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11.

Rindu Riyanti, D. M. (2021). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa antara Model Pembelajaran Course Review Horay dan STAD. Jurnal Pendidikan Matematika , 10.

Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Suparmini, M. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar. Journal Of Education Action Research, 7.

Suprijono, A. (2013). Cooperative Learning. Yogyakarta: Raja Grafindo Persada.

Wulandari, I. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD ( Student Teams Achievement Division) dalam Pembelajaran MI. Jurnal Papeda, 7.

Published
2023-06-30
Section
Articles