Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa

  • Muhammad Restu Adji Universitas Mataram
  • Muhammad Arif Prasetyo Universitas Mataram
  • Lisa Katun Nada Universitas Mataram
  • Lisa Ulandari Universitas Mataram
  • Laila Fadila Universitas Mataram
Keywords: jigsaw type cooperative model, mathematics learning outcomes, systematic literature review

Abstract

Research that is directly related to the effect of the jigsaw cooperative learning model on improving student learning outcomes has been widely carried out. These studies still need to be identified, reviewed, and generalized concluded so that they can be studied better. This study aims to analyze and examine research by identifying and classifying all research results related to the influence of the jigsaw cooperative model on improving mathematics learning outcomes in Indonesia in 2015-2022. This study uses the Systematic Literature Review (SLR) method. There are 20 related articles analyzed in this study. The results of this SLR indicate that there is research on the application of the jigsaw cooperative learning model to improve mathematics learning outcomes. Most article publications occurred in 2020 and most were implemented at the SMP/MTs level. Research using quantitative methods is the dominating method and flat shape material is the material most taught to students. In general, based on the research results, it shows that the jigsaw cooperative learning model has a very positive impact on improving mathematics learning outcomes. The results of this study can be a consideration for researchers in conducting research and for teachers in implementing classroom learning.

 

Author Biographies

Muhammad Arif Prasetyo, Universitas Mataram

Mahasiswa Pendidikan Matematika

Lisa Katun Nada, Universitas Mataram

Mahasiswa Pendidikan Matematika

Lisa Ulandari, Universitas Mataram

Mahasiswa Pendidikan Matematika

Laila Fadila, Universitas Mataram

Mahasiswa Pendidikan Matematika

References

Ahmad Rustam.,dkk .,(2021).Meta analisis pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw terhadap hasil belajar siswa SD.Journal Tunas Bangsa ,9(2),102-110.

Arrasyid, H., Wapa, A., Pratiw, D.M.D. (2022). Pengaruh model pembelajaran kooperstif tipe jigsaw terhadap hasil belajar matematika di kelas IV SD gugus V Tegaldlimo. CONSILIUM Journal : Journal Education and Counseling, 2(1), 153-158.

Andini, M., & Barutu, F. A. (2019). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw terhadap hasil belajar matematika siswa kelas VIII SMP Negeri 3 Tebing Tinggi Kabupaten Kepulauan Meranti. Jurnal Online Mahasiswa Pendidikan Matematika (JOMPEMA), 1(2), 65-79.

Habsyi, R. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw pada Materi Statistik. JIMAT: Jurnal Ilmiah Matematika, 2(2), 65-79.

Habsyi,R.(2021).Meningkatkan hasil belajar siswa dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw pada materi statistika.Jurnal ilmiah,2(2)65-79.

Irmayanti, L. W. (2021). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Materi Persamaan Kuadrat Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw pada Siswa Kelas IX H SMP Negeri 1 Margasari Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2019/2020. Imajiner: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 3(5), 439-448.

Ismayani, L. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Bangun Ruang dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Journal of Elementary School (JOES), 1(1), 22-34.

Joyce, B., & Weil, M. Model of teaching. New Jersey: Prentice-Hall, Inc. 1980.

Kahar, M. S., Anwar, Z., & Murpri, D. K. (2020). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw terhadap peningkatan hasil belajar. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(2), 279-295.

Kristanti, M., & Mukti, T. S. (2022). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA. Riemann: Research of Mathematics and Mathematics Education, 4(2), 18-26.

Lutfiyah, M., & Setyawan, A. 2020. Analisis Kemampuan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri Keleyan 4. Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRIBojonegoro,1(1).[Online].Available:https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/Prosiding/article/view/1021

MIKRAYANTI, M. (2020). Pengaruh pembelajaran kooperatif tipe jigsaw terhadap peningkatan hasil belajar siswa. Supermat: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 33-39.

Megawati, R., Leksono, I. P., & Harwanto, H. (2021). Implementasi Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Siswa SMP. Jurnal Education And Development, 9(1), 19-19.

Marta, R. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Luas Bangun Datar Melalui Model Kooperatif Tipe Jigsaw Bagi Siswa Kelas V Sd Negeri 003 Bangkinang Kota. Jurnal Basicedu, 1(1), 45-54.

Nomor, R., Wenas, J. R., & Pangemanan, A. S. (2022). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI SPLDV. Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora, 2(4), 50-58.

Nasruddin, N., & Abidin, Z. (2017). Meningkatkan hasil belajar matematika melalui model pembelajaran kooperatif tipe Jigsaw pada siswa SMP. Journal of Educational Science and Technology, 3(2), 113-121.

Published
2023-06-28
Section
Articles