Kemampuan Verbal Matematis dalam Menyelesaikan Soal Cerita Program Linier Pada Siswa Kelas XI IPA MAN 2 Kota Bima

  • Mutmainah Mutmainah STKIP Bima
  • Arnasari Merdekawati H STKIP Bima
  • Mutia Silmi STKIP Bima
Keywords: mathematics problem, word problem, verbal ability in mathematics

Abstract

This study aims to k now verbal ability in mathematical linear program solving word problems in class XI IPA MAN 2 Kota Bima spread over 5 classes. The subject determination technique used purposive sampling with a total of 52 students out of a total of 211 students. The criteria for determining the subject with the following considerations: 1) Students have received learning about linear programming; 2) Students have potential verbal abilities which are assessed based on the results of the verbal ability test in the linear program as a requirement in determining the subject group. The analysis technique in this study uses descriptive analysis. Based on the results of the study, it was found that the level of mathematical verbal ability in solving story problems in the linear program of class XI IPA MAN 2 Kota Bima was in the medium category. Students' mathematical verbal ability shows that the higher the level of students' verbal ability, the easier it is for students to understand and solve math problems or questions with the right answers.

References

Amalia, Hirza, B, & Supriadi, A. 2018. Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Berbentuk Cerita Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika. Vol. 2 (1), 53-62

Aminah, & Kurniawati, K. R. A. 2018. Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Topik Pecahan Ditinjau Dari Gender. JTAM | Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika. Vol. 2 (2), 118-122

Asdar, A. F. 2020. Pengaruh Kemampuan Verbal Dan Kognitif Dalam Mengerjakan Soal Cerita Matematika Di Sekolah Dasar. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika (5th Senatik) Program Studi Pendidikan Matematika FPMIPATI-Universitas PGRI Semarang

Daniyati & Sugiman. 2015. Hubungan Antara Kemampuan Verbal, Kemampuan Interpersonal, dan Minat Belajar dengan Prestasi Belajar Matematika. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika. Vol. 10 (1), 50-60.

Irawan, A & Kencanawati, G. 2016. Peranan Kemampuan Verbal Dan Kemampuan Numerik Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematika. AKSIOMA : Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro. Vol. 5 (2), 110-119

Lestari, D & Patrianca Raya. 2019. Analisis Kemampuan Siswa SMP dalam Menerjemahkan Soal Cerita kedalam Model Matematika dan Penyelesaiannya. - Jurnal Akademik Pendidikan Matematika FKIP Unidayan, Vol. 5 (1), 49-54.

Mahsup. 2018. Analisis Kesulitan Dalam Memahami Kemampuan Verbal Dalam Membuat Model Matematika Program Linear. Jurnal Ulul Albab. Vol. 22 (2), 101-104.

Mikrayanti, Baeti, & Wirahmad. 2018. Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. SUPERMAT Jurnal Pendidikan Matematika. Vol. 2, No. 1, hal. 19-27

Mutmainah (2021. Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika Materi Kubus dan Balok Siswa MTsN 1 Makassar. SUPERMAT: Jurnal Pendidikan Matematika. Vol. 5 (1), 21-29

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kualitatif Dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Wahyudin & Ihsan. 2016. Analisis Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Ditinjau dari Kemampuan Verbal pada Siswa Kelas VII SMP Muhammadiyah Se-Kota Makassar. Suska Journal of Mathematics Education. Vol. 2 (2), 111-116

Yuliana, Amsikan, & Binsasi. 2019. Pengaruh Kemampuan Verbal dan Kemampuan Numerik terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa SMPS Katolik Aurora Kefamenanu. Jurnal Saintek Lahan Kering. Vol. 2 (1), 10-12.

Yusningsih, H. 2022. Penerapan Model Team Assisted Individualization Melalui Optimalisasi E-Modul Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Dari Rumah Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika. Volume 06 (02), 1549 - 1557

Published
2023-06-30
Section
Articles