Systematic Literature Riview: Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Teams Games Tournament
Abstract
In learning, innovation is needed that can attract students' interest in learning mathematics, one of which is by using the Teams Games Tournament method that can improve student learning outcomes. This study aims to conduct a literature review on the use of team game tournaments to improve students' mathematics learning outcomes. The research method chosen in this study is the SLR (Systematic Literature Review) method. Data collection used with the review is all articles regarding the use of the Teams Games Tournament method published in the period 2013-2022. The articles used in this study were 15 accredited National journal articles obtained from the Google Scholar database. Based on this research, it was found that the use of the Teams Games Tournament method could improve student learning outcomes.
References
Amri, K., Arinjani, S. M., & Sutriyani, W. (2022). Analisis Penerapan Model TGT (Teams, Games And Tournament) Tehadap Hasil Belajar Matematika Di Sekolah Dasar. Formosa Journal of Applied Sciences, 1(1), 47-56.
Ardila, A., & Hartanto, S. (2017). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematik. PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(2), 175–186.
Asri, M. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournaments (TGT). SAINTIFIK, 8(2), 108–113. https://doi.org/10.31605/saintifik.v8i2.374
Sulfemi, W. B. (2018). Penggunaan Teams Games Tournament (Tgt) Dengan Media Kartu Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Journal of Komodo Science Education, 1(01), 1-14.
Sendekie Belay, B. (2021). Preparatory School Students Learning Styles And Strategies In Learning Mathematics In Estie Woreda, South Gondar Zone, Amhara Regional State, Ethiopia (Doctoral dissertation, Haramaya university).
Cahyaningsih, U. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (Tgt) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SD. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(1), 1–5. https://doi.org/10.31949/jcp.v3i1.405
Damayanti, S., & Apriyanto, M. T. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Terhadap Hasil Belajar Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 2(2), 235-244.
Dhedhu, C. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Team Games Tournament ( TGT ) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas IV SDI Ende 7 Tahun Pelajaran 2020 / 2021. Jurnal Literasi : Pendidikan Dan Humaniora, 7(1), 22–27.
Fitriani, E., Syifaunnufus Bayan Lombok Utara, S., & Matematika, P. (2020). Efektifitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. 2(2), 1–5. https://doi.org/10.31764/justek.vXiY.3533
Haryono, P., & Tukiyo, T. (2022). The effect of mobile learning-based team game tournament learning model on recount text writing ability: the role of learning style as variable moderation. English Review: Journal of English Education, 10(2), 729-736.
Herawati, E. L. (2022). Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournaments (TGT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP S. Islamiyah Hessa Air Genting Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran: JPPP, 3(2), 117-125.
Munir, A. M., & Darmanto, E. (2022). The Influence of Quizizz-assisted Teams Games Tournament on Mathematics Learning Outcomes for Grade V Elementary School. ANP Journal of Social Science and Humanities, 3, 85-89.
Pitriani, N. N., Noviati, P. R., & Juanda, R. Y. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (Tgt) Berbasis Media Corong Berhitung Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Perkalian Di Sekolah Dasar. PI-MATH-Jurnal Pendidikan Matematika Sebelas April, 1(1), 1-10.
Pratiwi, A. R. (2022). … pembelajaran kooperatif tipe Team Games Tournament (TGT) untuk meningkatkan hasil belajar matematika pada pokok bahasan trigonometri siswa kelas X …. In SKRIPSI Mahasiswa UM (Vol. 1, Issue 1). http://mulok.library.um.ac.id/index3.php/81150.html
Rahayu, N. (2015). Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Ikuiri Siswa Kelas VIIB SMP Negeri 3 Sentolo. Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Ikuiri Siswa Kelas VIIB SMP Negeri 3 Sentolo, 3, 1–16.
Ratu Perwira Negara, H., & Riska Ayu Kurniawati, K. (n.d.). Meningkatkan prestasi belajar matematika siswa dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe team game turnament (TGT).
Sa'diyah, H., Ramadani, A. S., & Ningsih, Y. (2022). Studi kepustakaan tentang model pembelajaran kooperatif tipe teams games tournaments (TGT) dalam meningkatkan hasil belajar matematika siswa. Serunai: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(1), 109-115..
Sausan, S., & Ananda, R. (2022). Penerapan Team Game Tournament untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Selama PTMT. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 7(2), 211. https://doi.org/10.30998/jkpm.v7i2.13029
Sinaga, N. E. (2021). Penggunaan Metode Cooperative Learning Tipe Teams Games Tournament untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI IPS2 SMAN 1 Sungai Lala Semester Genap TP. 2015/2016. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 5924-5932.
Solihah, A. (2016). Pengaruh model pembelajaran teams games tournament (tgt) terhadap hasil belajar matematika. Jurnal SAP 1(1).
Suardin, S., & Andriani, W. O. L. (2021). Studi Komparatif Model Problem Solving Dengan Model Teams Games Tournament (Tgt) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(1), 227–234. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i1.289