Penerapan Model Discovery Learning Berbantuan Quizizz untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik

  • Widya Nusywari Universitas Hamzanwadi
  • Aftina Rabbani
  • Titin Suprihatin
  • Zulfiana Hauli
Keywords: Discovery Learning, Quizizz, Learning Outcomes, Mathematics, Classroom Action Research

Abstract

This study aims to improve students' mathematics learning outcomes by implementing the discovery learning model assisted by quizizz. The subjects of the study were 30 eighth-grade students from SMP Negeri 1 Labuhan Haji, Lombok Timur. The research used a classroom action research (CAR) method conducted in two cycles. Each cycle consisted of planning, action, observation, and reflection stages. The results showed a significant improvement in learning outcomes from the pre-cycle to cycle I and cycle II. In the pre-cycle, only 23.33% of students achieved mastery, with an average score of 45.31. After the implementation of the discovery learning model assisted by Quizizz in cycle I, the mastery percentage increased to 56.70%, and in cycle II, it reached 90.00% with an average score of 86.21. Based on these results, it can be concluded that the implementation of the discovery learning model assisted by quizizz is effective in improving students' mathematics learning outcomes.

References

Ardiantari, M. N. (2022). Penerapan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan hasil belajar matematika di kelas XI MIPA 3 SMA Negeri 3 Samarinda. Sistema: Jurnal Pendidikan, 3(1), 34 – 46.

Cindiawati, C. & Hidajat, F. A. (2022). Desain pembelajaran pendekatan discovery learning dengan menerapkan pembelajaran dari Finlandia. Griya: Journal of Mathematics Education and Application, 2(2), 374 – 387.

Fathurrohman, M. (2016). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Handayani, I. G. A., Dewi, N. W. D. P., & Yasna, I. M. (2022). Peningkatan hasil belajar matematika melalui media pembelajaran dengan Quizizz di SMA Negeri 1 Abiansemal. Emasains: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 11(2), 66 – 73.

Hasibuan, E. K., Rambe, N. A., & Saleh, S. (2021). Penerapan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan motivasi belajar dan hasil belajar matematika peserta didik kelas VIII MTs. Axiom: Jurnal Pendidikan dan Matematika, 10(1), 61 – 67.

Khulud, H. (2023). Efektivitas penggunaan aplikasi quizizz sebagai media evaluasi hasil belajar peserta didik. Tsaqofah: Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 4(2), 804 – 816.

Kurniasari, S. D., Suanto, E., & Solfitri, T. (2021). Penerapan model discovery learning untuk meningkatlan hasil belajar matematika peserta didik kelas VII SMPN 4 Mandau. Juring: Journal for Research in Mathematics Learning, 4(1) 93 – 102.

Lase, A. G. (2024). Penerapan asesmen formatif berbasis quizizz untuk meningkatkan hasil belajar matematika peserta didik SMA Negeri 2 Medan. Journal Education Research and Development, 8(2), 466 – 474.

Lewin, K. (1990). Action Research and Minority Problems The Action Research Reader 3rd ed. Victoria: Deakin University.

Machali, I. (2022). Bagaimana melakukan penelitian tindakan kelas bagi guru. IJAR: Indonesian Journal of Action Research, 1(2), 315 – 327.

Mawaddah, K., Irmayanti, Fitriani, & Sudirman. (2022). Efektivitas penggunaan media pembelajaran quizizz terhadap minat dan hasil belajar matematika peserta didik kelas XI IPA MAN 2 Sinjai. JTMT: Jurnal Tadris Matematika, 3(1), 10 – 17.

Mualimin, M. & Cahyadi, R. A. (2014). Penelitian Tindakan Kelas Teori dan Praktik. Pasuruan: Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Rusdyansyah, A. F., Sripatmi, Anwar, Y. S., & Hikmah, N. (2021). Penerapan model discovery learning pada pembelajaran garis singgung lingkaran untuk meningkatkan aktivitas dan prestasi belajar peserta didik. Griya: Journal of Mathematics Education and Application, 1(1), 19 – 28.

Salam, M. Y., Mudinillah, A., & Agustina, A. (2022). Aplikasi quizizz berpengaruh atau tidak untuk meningkatkan motivasi belajar dan hasil belajar peserta didik. Jurnal Basicedu, (2), 2738 – 2746.

Samsudin, F. & Hutajulu, M. (2022). Meningkatkan hasil belajar matematika melalui pembelajaran discovery learning materi himpunan. JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(4), 1113 – 1120.

Suprihatiningrum, J. (2016). Strategi pembelajaran Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Tiana, A., Krissandi, A. D. S., & Sarwi, M. (2021). Peningkatan motivasi dan hasil belajar peserta didik melalui media game quizizz pada mata pelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(6), 943 – 952.

Windiyani, T., Novita, L., & Sakinah, A. R. (2020). Pengaruh penerapan model discovery learning terhadap hasil belajar matematika peserta didik. Widyagogik, 7(2), 148 – 163.

Published
2024-12-30