Analisis Kesalahan Konseptual Mahasiswa Pendidikan Matematika Dalam Menyelesaikan Materi Fungsi Dalam Bilangan Real

  • Nazlah Indri Agistia Lubis Universitas Negeri Medan
  • Mikhah Adillah Zendrato Universitas Negeri Medan
  • Ndor Damayanti Silalahi Universitas Negeri Medan
  • Putri Rizki Universitas Negeri Medan
  • Michael Christian Simanullang Universitas Negeri Medan
Keywords: conceptual errors, real numbers, sets, functions

Abstract

This study was conducted with the aim of describing the forms of conceptual errors made by Mathematics Education study program students in solving set and function problems in real numbers, and analyzing the causes of errors made. The research method used was qualitative with descriptive method. The research subjects consisted of five students who were randomly selected, with the condition that they had taken related courses but still showed errors in working on problems. Data were collected through a questionnaire test designed to reveal students' conceptual understanding and analyzed using Kastolan's error classification. The results showed that procedural error was the most dominant type of error, with a percentage of 60%. Conceptual errors and technical errors each had a percentage of 20%. This finding shows that students still have difficulty in following the steps of solving problems coherently, understanding basic concepts, and performing calculation operations carefully. Therefore, improvement is needed in learning strategies that emphasize concept understanding, procedural accuracy, and technical accuracy

References

Agus, N.A. (2007). Mudah Belajar Matematika 2. Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.

Ayuningsih, R., Setyowati, R. D., & Utami, R. E. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan masalah program linear berdasarkan teori kesalahan kastolan. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(6), 510-518.

Dewi, R., Hasanah, R. U., Riskiyah, A. I., & Syahrani, N. (2024). Analisis Jenis Kesalahan Mahasiswa Dalam Pembuktian Matematis Pada Mata Kuliah Analisis Real. Relevan: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2).

Hodiyanto, H. (2017). Analisis kesalahan mahasiswa semester v dalam mengerjakan soal pengantar analisis real. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 5(1), 33-44.

Jefrizal, J., Kartini, K., & Noviarni, N. (2021). Analisis Kesalahan Konseptual, Prosedural, dan Teknis Siswa pada Materi Aritmatika Sosial. Suska journal of mathematics education, 7(2), 105-112.

Lestari, I. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Dengan Memanfaatkan Geogebra Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika. 1(1), 26-36.

Mauliandri, R., & Kartini, K. (2020). Analisis kesalahan siswa menurut kastolan dalam menyelesaikan soal operasi bentuk aljabar pada siswa SMP. AXIOM: Jurnal Pendidikan dan Matematika, 9(2), 107-123.

Mulyono, B., & Hapizah, H. (2018). Pemahaman konsep dalam pembelajaran matematika. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 103-122.

Putra, A., Syarifuddin, H., & Zulfah, Z. (2018). Validitas lembar kerja peserta didik berbasis penemuan terbimbing dalam upaya meningkatkan pemahaman konsep dan kemampuan penalaran matematis. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 56-62.

Qomariyah, S., & Rosyidah, U. (2022). Kesulitan Belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika Pada Mata Kuliah Analisis Real. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(2), 396-400.

Rahmasari, F., Lea, M. A., Aisawa, R., & Ramadhani, R. (2019). Analisis Kesalahan Mahasiswa Pendidikan Matematika Dalam Menyelesaikan Soal Nilai Mutlak Pada Materi Bilangan Real. Jurnal Penelitian Pendidikan MIPA, 4(1), 247-255.

Sari, D. R., & Bernard, M. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Materi Statistika di Bandung Barat. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 4(2), 223-232.

Sari, R. A., & Najwa, W. A. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Penjumlahan Bilangan Bulat Berdasarkan Teori Kastolan. Jurnal Sekolah Dasar, 6(1), 77-83.

Susanti, N.I. dkk. (2015). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Pemahaman Materi Fungsi Komposisi Siswa Kelas XI Semester 2 MAN Pesanggaran. Jurnal Nasional Pancaran Universiatas Jember. (Online), (https://jurnal.unej.ac.id/index.php/pancaran/article/view/2182, diakses 13 Agustus 2016).

Ulfa, D., & Kartini, K. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Logaritma Menggunakan Tahapan Kesalahan Kastolan. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 542-550.

Published
2025-05-28
Section
Articles