Penerapan Pembelajaran Diferensiasi melalui PBL untuk Meningkatkan Kemampuan Penyajian Data Siswa Kelas VII

  • Sasa Apriliska Universitas Mataram
  • Isyati Radiah Universitas Mataram
Keywords: differentiated learning, problem based learning, worksheet, data presetantion, numeracy

Abstract

This study aims to improve seventh-grade students' data presentation ability through the implementation of differentiated learning integrated with Problem-Based Learning (PBL) in the form of student worksheets (LKPD). The study employed a Design-Based Research (DBR) approach involving 153 students from five classes at SMP Negeri 17 Mataram. The results indicated an increase in students' average scores from 43.97 to 63.04 after the intervention. Additionally, there was a shift in the distribution of ability categories from low to medium and high. Differentiated learning through PBL proved effective in addressing diverse learning readiness and encouraging active student engagement. Thus, this approach offers an adaptive and contextual strategy to enhance students’ data literacy in mathematics.

References

Ahmadi, R. (2023). Student voice, culture, and teacher power in curriculum co-design within higher education: An action-based research study. International Journal for Academic Development, 28(2), 177-189.

Ali, M., Wahjoedi, W., Siswoyo, B. B., & Wahyono, H. (2016). Pengembangan Program Pendidikan Kewirausahaan Terpadu Berbasis Ekonomi Kerakyatan pada Perguruan Tinggi di Kabupaten Lombok Timur. In National Conference on Economic Education.

Astuti, A. (2021). Pengembangan lembar kerja peserta didik (lkpd) berbasis problem based learning (pbl) untuk kelas VII SMP/MTs mata pelajaran matematika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1011-1024.

Azizah, F. N., Mahmudi, M., Kristinawati, K., & Mampouw, H. L. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VII B SMP Negeri 2 Salatiga Pada Materi Penyajian Data Melalui Model Problem Based Learning (PBL). Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 4(2), 1148-1161.

Davita, P. W. C., & Pujiastuti, H. (2020). Anallisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gender. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 110-117. https://doi.org/10.15294/kreano.v11i1.23601

Gumilar, N. (2025). Pembelajaran Eksploratif. PT KIMHSAFI ALUNG CIPTA.

Hmelo-Silver, C.E. Problem-Based Learning: What and How Do Students Learn?. Educational Psychology Review 16, 235–266 (2004). https://doi.org/10.1023/B:EDPR.0000034022.16470.f3

Indrapangastuti, D. (2023). Berpikir kritis melalui problem based learning (teori dan implementasi). CV Pajang Putra Wijaya.

Koimah, S. M., Zahra, N. A., Prasitini, E., Sasmita, S. K., & Sari, N. (2024). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi untuk memenuhi kebutuhan belajar siswa yang beragam. Jurnal Ilmu Sosial Dan Budaya Indonesia, 2(2), 58-66.

Lombok Post. (2023, September 15). Waduh, 27 siswa SMPN 17 Mataram belum lancar membaca. https://lombokpost.jawapos.com/pendidikan/1503266251/waduh-27-siswa-smpn-17-mataram-belum-lancar-membaca

Magfiroh, L., Ayuningtyas, E., & Savitri, E. N. (2023, July). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Liveworksheet untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa. In Proceeding Seminar Nasional IPA.

Mariana, I., Sumarmi, S., Mutia, T., Astina, I. K., & Wijayanto, B. (2023). Pengaruh model pembelajaran Exo Olo Task berbantuan live worksheets terhadap kemampuan berpikir kritis siswa SMA. Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 3(12), 1316-1330.

Mariyono, D. (2024). Strategi Pembelajaran dari Teori ke Praktik Pendekatan Pembelajaran Kolaboratif di Perguruan Tinggi. Nas Media Pustaka.

Novitasari, L. L. A., Suryanti, S., & Dwikoraingsih, D. (2024, February). Upaya Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis Tulis dan Lisan Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dengan Pendekatan Pembelajaran Berdiferensiasi Metode Diskusi. In Proceeding International Conference on Lesson Study (Vol. 1, No. 1, pp. 485-501).

Pratama, G. H., Sugandi, A. I., & Yuliani, A. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Himpunan Menggunakan Lks Dengan Model Problem Based Learning (PBL) Di Kelas Vii Smp Negeri 1 Margaasih. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 6(1), 301-310.

Putri, N. A., Setiadi, D., & Lestari, T. A. (2024). Pengaruh model problem-based learning berbasis pembelajaran diferensiasi terhadap kemampuan computational thinking siswa kelas XI IPA di SMAN 7 mataram. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 4058-4068.

Rusman. (2020). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Rajawali Pers.

Sarie, F. N. (2022). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi dengan model problem based learning pada siswa sekolah dasar kelas VI. Tunas Nusantara, 4(2), 492-498.

Savery, J. R., & Duffy, T. M. (1995). Problem based learning: An instructional model and its constructivist framework. Educational Technology, 35(5), 31–38.

Setiawan, W. (2024). Psikologi Pendidikan: Teori dan Praktik. Penerbit Wade Group.

Su'udah, N., & Salama, F. S. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik pada Materi Statistika. DIDAKTIKA: Jurnal Pemikiran Pendidikan, 29(2), 229-240.

Syahputra, I. F., Sunismi, S., & Fathani, A. H. (2025). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Model Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik pada Materi SPLDV Kelas VIII MTs Annur Al-Huda Ngawonggo. Jurnal Penelitian, Pendidikan, dan Pembelajaran, 20(2).

Trisnani, N., Zuriah, N., Kobi, W., Kaharuddin, A., Subakti, H., Utami, A., ... & Yunefri, Y. (2024). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka. PT. Mifandi Mandiri Digital.

Widyawati, R., & Rachmadyanti, P. (2023). Analisis Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Materi IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(2), 365-379.

Wijayanti, A., & Kristiyowati, E. (2024). Keefektifan Pembelajaran Pbl Dengan Pendekatan Berdiferensiasi Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Materi Pecahan Kelas V. Didaktik: Jurnal Ilmiah Pgsd Stkip Subang, 10(04), 245-257.

Published
2025-06-10
Section
Articles