Penerapan Pendekatan Teaching at the Right Level (TaRL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik kelas VIII-A SMPN 1 Mataram
Abstract
This study was motivated by the previous learning process, which tended to be delivered uniformly without considering the varying ability levels of students. This approach resulted in low overall learning achievement at the class level. The objective of this study is to improve the mathematics learning outcomes of Grade VIII A students at SMPN 1 Mataram through the implementation of the Teaching at the Right Level (TaRL) approach, which is a learning strategy based on students’ ability levels. This research employs a Classroom Action Research (CAR) design, consisting of two cycles. Each cycle includes the stages of planning, implementation, observation, evaluation, and reflection. Data were collected through observation and learning outcome tests. The results of the study are as follows: (1) In the first cycle, the students' classical mastery reached 72.5%, with an average score of 73. These results did not meet the minimum success criterion for classical mastery, which is set at 85%. (2) In the second cycle, there was a significant improvement in learning outcomes, with classical mastery reaching 87.5% and an average score of 90. This indicates that the implementation of the Teaching at the Right Level (TaRL) approach can improve students' learning outcomes
References
Ahmad, I., & Stiadi, Y. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Pendekatan Teaching at the Right Level Model Problem Based Learning Berbantuan LKPD Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X-4 di SMA Negeri 74 Jakarta. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(02), 1178–1191.
Andina, R., Laranti, M., & Waty, E. R. K. 2023. Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Model Pembelajaran Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Materi FPB Dan KPK di Kelas V SD Plus IGM Palembang. Inovasi Sekolah Dasar: Jurnal Kajian Pengembangan Pendidikan, 10(2), 121-132. https://ejournal.unsri.ac.id/index.php/jisd/article/view/121-132
Apriliawati, D. Budiyono. & Noviana, Y. T. 2024. Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV Melalui Penerapan Metode Drill Dengan Pendekatan Culturally Responsive Teaching. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar. 11 (1), 169 179, https://doi.org/10.36706/jisd.v11i1.25.
Attahira, N. Yunus, S. R. & Nasarullah. 2023. Penerapan Pendekatan Teaching at The Right Level (TARL) untuk Meningkatkan Motivasi Belajar IPA. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran. 5(3),32-38, https://doi.org/10.31970/pendidikan.v5i3.857.
Azis, A. (2019). Penggunaan Media Interaktif Berbasis Geogebra dan Powerpoint Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Pegal di Kelas VIII1 SMPN 3 Tanete Rilau. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 2(3), 221-229. https://doi.org/10.30605/jsgp.2.3.2019.8
Baidowi, Hikmah, N., & Amrullah, dan. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMPN 13 Mataram Tahun Ajaran 2017/2018 Melalui Lesson Study. In Mathematics and Educations Journal (Vol. 1, Issue 1). https://www.jurnalfkip.unram.ac.id/index.php/MANDALIKA/article/view/537/pdf
Cahyono, S. D. 2022. Melalui Model Teaching at Right Level ( TARL) Metode Pemberian Tugas untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Prakarya dan Kewirausahaan KD. 3.2/4.2 Topik Perencanaan Usaha Pengolahan Makanan Awetan dari Bahan Pangan Nabati di Kelas X.MIA.3 MAN 2 Payakumbuh Semester Genap Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Pendidikan Tambusai. 6 (2), 2407-12418. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/4431/3694
Dimyati., & Mudjiono. (2009). Belajar Dan Pembalajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Fitra, J., & Maksum, H. (2021). Efektivitas Media Pembelajaran Interaktif dengan Aplikasi Powtoon pada Mata Pelajaran Bimbingan TIK. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 4(1), 1-13. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i1.31524
Lamhabaha, N. N., Baidowi, & Suntoko,M.I. (2024). Penerapan Pendekatan Contextual Teaching and Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII D SMPN 1 Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan. 9(4. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i4.2777
Magdalena, I. (2023). Metodologi Penelitian Tindakan Kelas. CV Jejak (Jejak Publisher). https://books.google.co.id/books?id=5oXrEAAAQBAJ
Permata, H. K., Octaria, D., & Sumarno, E. (2023). Peningkatan Minat Belajar Matematika Peserta Didik Melalui Pendekatan Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Problem Based Learning ( PBL) di Kelas X SMAN 2 Palembang. Jurnal Sinar Edukasi, 04(03), 1–9.
Peto, J. (2022). Melalui Model Teaching At Right Level ( TARL ) Metode Pemberian Tugas untuk Meningkatkan Penguatan Karakter dan Hasil Belajar Narrative Text di Kelas X . IPK . 3 MAN 2 Kota Payakumbuh Semester Genap Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12419–12433.
Prihandini, D. R. Azizah, S. A. & Atikah I. 2023. Sinergi Antara Pelaksanaan Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Teaching at The Right Level dalam Menghadirkan Lingkungan Belajar Inklusif. Jurnal Teknologi Pendidikan. 1 (2), 1-11, https://doi.org/10.47134/jtp.v1i2.76.
Rahayu, E. S., Sholihah, F. A., & Zaini. (2024). Pengaruh Model Pbl Dengan Pendekatan Tarl Pada Peningkatan Hasil Belajar Kelas 8 D Smpn Model Terpadu Bojonegoro Pada Mata Pelajaran Ips. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 4024 4036.
Sanjaya, W. (2016). Penelitian Tindakan Kelas. Prenada Media. https://books.google.co.id/books?id=YMtADwAAQBAJ
Saputro, B., Sulasmono, B. S., & Setyaningtyas, E. W. (2019). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model PBL Pada Siswa Kelas V.Jurnal Pendidikan Tambusa, 3(2),621–631. https://doi.org/10.31004/jptam.v3i1.252
Savitri, N. M. T., Baidowi, & Suntoko, M. I. (2024). Penerapan Pendekatan Teaching at the Right Level (TaRL) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Mandalika Mathematics and Education Journal. 6(2). http://dx.doi.org/ 10.29303/jm.v6i2.7813
Setyawati, D. U., Dewi, I. A. M. R. D., & Hayati, L. 2024. Implementasi Problem Based Learning Terintegrasi Pendekatan Teaching at The Right Level dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Riset HOTS Pendidikan Matematika. 4(3). https://doi.org/10.51574/kognitif.v4i3.1984