Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Kelas VIII MTs NW Pringgabaya Tahun Ajaran 2024/2025
Abstract
This study aimed to determine the impact of implementing the discovery learning model on the critical thinking skills in class VIII at MTs NW Pringgabaya during the 2024/2025 school year. This research is a type of quasi-experiment. The study population consisted of VIII grade students at MTs NW Pringgabaya, divided into three classes. Cluster random sampling was used to select the sample, after conducting a homogeneity test on each population class. The experimental class, which applied the discovery learning model, was class VIII A, and the control class, which applied the direct learning model, was class VIII B. Data were collected using a critical thinking test and analyzed using an independent samples t-test. The results of the analysis showed that the , and the results of the calculation of effect size using Cohen's formula amounted to 0.51, therefore, it can be concluded that the application of the discovery learning model has an effect on the critical thinking skills of Class VIII students at MTs NW Pringgabaya.
References
Al-Tabany, T. I. B. (2015). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Prenadamedia Group.
Ariyanti, E., Fadly, W., Anwar, M.K., & Sayekti, T. (2021). Analisis Kemampuan Membuat Kesimpulan Menggunakan Model Contextual Teaching and Learning Berbasis Education for Sustainable Development. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 1(2), 99-107.
Arjudin., Sripatmi., Prayitno, S., Tyaningsih, R. Y., & Salsabila, N. H. (2022). Pendampingan Pengembangan Soal Matematika Berkarakteristik Kemampuan Berpikir Kritis pada Guru-Guru Matematika SMP/MTs di Kecamatan Labuapi Kabupaten Lombok Barat. Rengganis Jurnal Pengabdian Masyarakat. 2(2), 135-146.
Cahyani, D. E., Sutiarno, S., & Bharata, H. (2019). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 170-181.
Facione, P. A. (1990). Critical Thinking: A Statement of Expert Consensuss for Purposes of Educational Assessment and Instruction.
Haeruman, L. D., Rahayu, W., & Ambarwati, L. (2017). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Self-Confidence Ditinjau dari Kemampuan Awal Matematis Siswa SMA di Bogor Timur. JPPM, 10(2), 157-168.
Handini, B. S., Sarjana, K., Azmi, S., & Hayati, L. (2023). Pengaruh Model Problem Solving Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 5 Lembar Tahun Ajaran 2022/2023. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan. 8(3), 1492-1498.
Ishak, M., Jekti, D.S.D., & Sridana, N. (2017). Pengaruh Penerapan Pendekatan Saintifik Menggunakan Model Pembelajaran Discovery dan Kooperatif Tipe STAD Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Pesrta Didik SDN 13 Ampenan. Jurnal Pijar MIPA. 12(1), 5-10.
Karim, & Nurmaya. (2015). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Model Jucama di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 92-104.
Kurniasih, I., & Sari, B. (2014). Sukses Mengimplementasikan Kurikulum 2013. Jakarta: Kata Pena.
Mawaddah, S., & Maryanti, R. (2016). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP dalam Pembelajaran Menggunakan Model Penemuan Terbimbing (Discovery Learning). Edu-Mat Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 76–85.
Meidinda, F., Azhar, E., & Jusra, H. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Kelas VIII. Seminar Nasional Pendidikan Matematika. 1(1), 418-429.
Nurrohmi, Y., Utaya, S., & Utomo, D.H. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan: Teori dan Pengembangan. 2(10), 1308-1314.
Panie, R.P.S., Kurniati, N., Kurniawan, E., & Hikmah, N. (2023). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa SMPN 8 Mataram Kelas VII Tahun Ajaran 2022/2023. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan. 8(2), 1065-1073.
Sinambela, P.N.J.M. (2013). Kurikulum 2013 dan Implementasinya dalam Pembelajaran. Universitas Negeri Medan, 6(2), 17-29.
Sukardi. (2014). Panduan PLPG 2014: Materi Analisis Video dan Strategi Pembelajaran. Mataram: Universitas Mataram.
Tampubolon, C. F. G., Manurung, S., & Sidabutar, R. (2022). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Matematis Siswa pada Materi Pola Bilangan di Kelas VIII SMP Negeri 5 Pematangsiantar. Jurnal of Mathematics Education and Science, 8(1), 91-97.
Trimahesri, I. & Hardini, A.T.A. (2019). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Matematika Menggunakan Model Realistic Mathematics Education. Thinking Skills and Creativity Journal. 2(2), 111-120.
Turmuzi, M., Sarjana, K., & Junaidi. (2021). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Perkuliahan Geometri Bilangan Kompleks dengan Discovery Learning Dipadukan Dengan Cooperative Learning Tipe Number Head Together (NHT). Mandalika Mathematics and Education Journal. 3(2), 149-160.
Ulva, E. (2018). Profil Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP Negeri pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel (SPLDV). Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(5), 944-952.