MELATI (Melek TI): Pelatihan Microsoft Office untuk Meningkatkan Keterampilan Digital Guru di SD-SMP Satu Atap 4 Gunungsari
Abstract
The Kampus Mengajar program, a key component of the Merdeka Belajar Kampus Merdeka initiative, aims to develop students' character and skills across various fields. This study focuses on assessing the impact of student participation in assisting teachers at SD-SMP Negeri Satu Atap 4 Gunungsari with technology adaptation, especially during the pandemic. The methodology employed is training, emphasizing technological adaptation. Observations and interviews revealed that students significantly aid in enhancing technology usage and understanding among teachers, positively impacting school learning and administration. This research highlights that student involvement helps overcome technology-related challenges faced by teachers, offering practical solutions and new experiences for both parties
References
Chusna, P. A., & Utami, A. D. M. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Peran Orang Tua dan Guru dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Daring Anak Usia Sekolah Dasar. PREMIERE : Journal of Islamic Elementary Education, 2(1), 11–30. https://doi.org/10.51675/jp.v2i1.84
Haq, F. A. S. N., & Asmar, K. (2022). Pelatihan Penggunaan Microsoft Word dalam Membuat Media Pembelajaran. JMS: Jurnal Masyarakat Siber, 1(1), 27–32. https://jurnal.unsia.ac.id/index.php/jms/index
Hasanah, N. (2020). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Microsoft Power Point Sebagai Media Pembelajaran pada Guru SD Negeri 050763 Gebang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (JPKM), 1(2), 34–41. https://jurnal.stkipalmaksum.ac.id/index.php/jpkm
Hidayat, H., Mulyani, H., Nurhasanah, S. D., Khairunnisa, W., & Sholihah, Z. (2020). Peranan Teknologi dan Media Pembelajaran Bbagi Siswa Sekolah Dasar di Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 8(2), 57–65. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPP
Irmeilyana, I., Ngudiantoro, N., Ngudiantoro, N., Maiyanti, S. I., Maiyanti, S. I., Setiawan, A., & Setiawan, A. (2022). Pemanfaatan Gawai pada Adaptasi Teknologi untuk Media Pembelajaran bagi Guru SDN 9 Tanjung Batu di Desa Limbang Jaya Kabupaten Ogan Ilir. Jurnal Vokasi, 6(1), 16. https://doi.org/10.30811/vokasi.v6i1.2448
Kustandi, C., & Ibrahim, N. (2021). Pendampingan Pembuatan Bahan Ajar Elektronik bagi Guru di Sekolah Dasar untuk Meningkatkan Literasi Digital. Jurnal Karya Abdi Masyarakat, 5(3), 415–422. https://doi.org/https://doi.org/10.22437/jkam.v5i3.16233
Minardi, J., & Akbar, A. S. (2020). Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif dengan Power Point untuk Peningkatan Kompetensi Guru SD. E-Dimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 11(1), 96. https://doi.org/10.26877/e-dimas.v11i1.2747
Novitasari, A. T., Sari, I. P., & Miftah, Z. (2020). Pelatihan Membuat Media Pembelajaran Interaktif berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Pengabdian UntukMu NegeRI, 4(1), 66–73. https://doi.org/10.37859/jpumri.v4i1.1848
Padeli, Ramadhan, G. K. H., & Aprilyani, U. T. (2020). Rancang Bangun Sistem Informasi Penilaian Siswa Berbasis WEB pada SMK Al-Husna Kota Tangerang. Technomedia Journal (TMJ), 4(2).
Putri, M. K., & Yermiandhoko, Y. (2022). Strategi Pemanfaatan dan Efektifitas Platform Digital Microsoft Office 365 sebagai Model Pembelajaran Interaktif di Masa Pandemi Covid19 di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(5), 1150–1159. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/47034%0Ahttps://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/47034/39427
Rahayu, E., Sinaga, T. H., Dewi, A. R., Dalimunthe, Y., & Kurniawan, F. A. (2021). Sosialisasi Pengolahan Tabulasi Data Administrasi Perkantoran menggunakan Aplikasi Microsoft Excel pada Perangkat Desa Sei Mencirim. Wahana Inovasi: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat UISU, 10(1), 111–116.
Rohimat, S. (2021). Pemanfaatan Slide Master Power Point untuk Pembelajaran Kimia pada Materi Penerapan Laju Reaksi. STRATEGY : Jurnal Inovasi Strategi Dan Model Pembelajaran, 1(1), 9–16. https://doi.org/10.51878/strategi.v1i1.286
Satriawati, Denggo, D. C. R., Malingong, R., & Damayanti, A. (2023). Meningkatkan Kemampuan Literasi Baca Melalui Media Kartu Baca Dalam Program Kampus Mengajar Di Sdn Pagandongan. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 7(4), 2387–2393. https://doi.org/https://doi.org/10.31764/jpmb.v7i4.19207
Shabrina, L. M. (2022). Kegiatan Kampus Mengajar dalam Meningkatkan Keterampilan Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 524–532. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2041
Sinaga, Y. I., Pakpahan, C., & Pardede, S. D. (2023). Penguatan Literasi Numerasi dan Teknologi di SDN 21 Bathin Solapan Melalui Program Kampus Mengajar Angkatan 3. Sevanam: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 21–30. https://doi.org/10.25078/sevanam.v2i1.1904
Susilawati, N. (2021). Merdeka Belajar dan Kampus Merdeka Dalam Pandangan Filsafat Pendidikan Humanisme. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(3), 203–219. https://doi.org/10.24036/sikola.v2i3.108
Ushud, A. A. A. (2023). Pelatihan Microsoft Excel Tingkat Lanjut Karyawan PT. Nutrisi Juara Asia. KRESNA: Jurnal Riset Dan Pengabdian Masyarakat, 3(1), 86–94. https://jurnaldrpm.budiluhur.ac.id/index.php/Kresna/
Wahyuni, S., Rahmadhani, E., & Mandasari, L. (2020). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif dengan menggunakan Powerpoint. Jurnal Abdidas, 1(6), 597–602. https://doi.org/10.31004/abdidas.v1i6.131
Widianto, E., Husna, A. A., Sasami, A. N., Rizkia, E. F., Dewi, F. K., & Cahyani, S. A. I. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran berbasis Teknologi Informasi. Journal of Education and Teaching, 2(2), 213. https://doi.org/10.24014/jete.v2i2.11707
Copyright (c) 2023 Wirda Hasanah, Elpa Nispita Sari, Arini Fatma Rahmayanti, Ida Ayu Nindya Sari, Irma Husnanti Putri, I Wayan Gunada
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.