Permainan Edukasi Ular Tangga: Menumbuhkan Minat Belajar Bahasa Inggris Anak-Anak di Gampong Lubok Sukon

  • Putri Dini Meutia Universitas Abulyatama
  • Suryani Universitas Abulyatama
  • Silvi Puspa Widya Lubis Universitas Abulyatama
  • Siti Fatimah Universitas Abulyatama
Keywords: educational game, snake and ledders, english vocabulary

Abstract

Gampong Lubok Sukon, located in Ingin Jaya District of Aceh Besar Regency, is one of the tourist villages in Aceh Besar. The village’s appeal lies in its preserved natural beauty and the maintenance of its ancestral cultural heritage. Rumoh Aceh is a significant attraction for local and international tourists visiting the village. Based on the interview conducted, most visitors to the village are foreigners. This influx of foreign visitors allows the children in the village to develop their foreign language skills. However, those children interact less with this foreigner due to their limited vocabulary. Therefore, the team is interested in organizing a community service activity in that village. This activity aims to enhance the childern’s English vocabulary through the educational game of Snake and Ladders. This activity involves 20 elementary school students from Gampong Lubok Sukon. The result of this activity shows that the participating children are highly enthusiastic in answering the questions provided. The respondents showed interest in learning English through Snake and Ladders game and their vocabulary improved.

References

Irsyadi, F. Y., Annas, R., & Kurniawan, Y. I. (2019). Game Edukasi Pembelajaran Bahasa Inggris untuk Pengenalan Benda-Benda di Rumah bagi Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Dan Informasi (JATI), 9(2), 78–92. https://doi.org/10.34010/jati.v9i2

Aryani, I., Rahmi, R., Muzana, S. R., Meutia, P. D., Lubis, S. P. W., Zulkirah, Z., & Erliana, N. (2024). Game Edukatif Upaya Peningkatan Kreativitas Dan Kemampuan Literasi Siswa Sd Dan Smp Banda Aceh Dan Aceh Besar. Jurnal Abdimas UNAYA, 5(1), 21–25.

Busran, N. S., Surahmat, Z., Rahmaniar, R., Jamaliah, M., & Majid, A. R. (2025). Penerapan Permainan Ular Tangga Digital Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris Anak Usia Dini. Al-Irsyad, Journal of Education Science, 4(1), 61–72.

Danirandi. (2024). Mengenal Lebih Dekat Desa Wisata Lubok Sukon - Kanal Aceh. Kanal Aceh, 1. https://www.kanalaceh.com/2024/04/08/mengenal-lebih-dekat-desa-wisata-lubok-sukon/

Firdaus, M., & Muryanti, E. (2020). Games Edukasi Bahasa Inggris untuk Pengembangan Kosakata Bahasa Inggris pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1216–1227.

Khomsin, K., & Rahimmatussalisa, R. (2021). Efektivitas Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Kosakata Bahasa Inggris pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 10(1), 25–33. https://doi.org/10.21831/jpa.v10i1.37872

Kumala, D. R., Rohmah, Z., & Hidayatulloh, M. K. Y. (2020). Pendampingan Belajar Menggunakan Media Ular Tangga Pembelajaran Bahasa Inggris Siswa SD di Bandarkedungmulyo. Jumat Pendidikan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 44–47. https://doi.org/10.32764/abdimaspen.v1i1.1065

Munandar, V., & Friska, N. (2024). Efektivitas Media Permainan Ular Tangga Terhadap Penguasaan Kosata Bahasa Inggris Pada Anak Kelompok A Di Ra Nur Aisyah. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(3), 472–477.

Prihatini, V. A., & Mursid, M. (2022). Implementasi Permainan Ular Tangga Raksasa dalam Mengembangkan Kognitif Anak Usia Dini. Journal of Early Childhood and Character Education, 2(1), 61–82. https://doi.org/10.21580/joecce.v2i1.10346

Priyastuti, M. T., Resanti, M., & Yoga, G. S. (2020). Peningkatan Kosakata Bahasa Inggris dengan Media Ular Tangga bagi Siswa SD Antonius 2 Semarang. Abdimasku : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 72–78. https://doi.org/10.33633/ja.v3i2.106

Rosyada, A., Ramadhianti, A., & Somba, S. (2024). Permainan Ular Tangga Dalam Meningkatkan Kosa Kata Bahasa Inggris PAUD Kemuning Jakarta. Jurnal PKM: Pengabdian Kepada Masyarakat, 07(03), 746–751.

Santika, P., Jannah, I., Lindayanti, S., Lestari, B. K. A., Widyastuti, A. P., & Mariani, M. (2025). Ular Tangga Cerdas : Inovasi Media Pembelajaran Interaktif Matematika Untuk Siswa Kelas III dan IV Sekolah Dasar Negeri 38 Ampenan. Rengganis Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 1–7.

Suryani, S., Mahyuddin, M., Elyza, F., Meutia, P. D., Susiani, R., Dauyah, E., Ugahara, U., Yanti, N., Alhaidar, M. A., Hasanah, H., Halena, H., Maulida, M., Hamama, S. F., & Aryani, I. (2022). Kegiatan Mahasiswa Kkn Universitas Abulyatama Dalam Meningkatkan Literasi Dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 6(4), 1894. https://doi.org/10.31764/jpmb.v6i4.11071

Tambunan, M. (2019). Pemanfaatan Media Permainan Ular Tangga Berangkas Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris Pada Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 3(1), 25–40.

Yuniawatika, Y., Febrianti, W. A. N., & Atoillah, M. (2023). Inovasi Media English Fun Learning Melalui Permainan Ular Tangga untuk Siswa SDN 01 Jambesari. JPPM (Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat), 7(2), 371–376. https://doi.org/10.30595/jppm.v7i2.11242

Yusuf, F., Rahmi, S., Lutfi, Nasaruddin, & Yusmadi. (2023). PKM Pembelajaran Berbasis Game Ular Tangga untuk Meningkatkatkan Kosa Kata Bahasa Inggris Siswa. Jurnal Pengabdian Masyarakat Journal.Ininnawaparaedu.Com, 01(01), 105–110.

Published
2025-10-10