Workshop Pembuatan Video Pembelajaran Kreatif Bagi Guru Matematika SMP Se-Kota Mataram
Abstract
This community service activity aims to improve teachers’ abilities to create video lessons that could be used either on online learning or in person. The activity's strategy was a workshop that mainly focused on working and creating video lessons after giving a brief explanation on how to produce the video. The workshop also involves pre and post-test to assess the improvement of participants’ competence. This activity resulted in video lessons uploaded on the Youtube channel, and participants’ assessment scores improved from 65,8 to 76,9. Therefore, teachers involved in this social service admitted that they benefit from joining the workshop as they are now able to create exciting video lessons that might raise students’ enthusiasm and motivation in the learning process.
References
Anggita, Z. (2021). Penggunaan Powtoon Sebagai Solusi Media Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. Konfiks Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(2), 44–52. https://doi.org/10.26618/konfiks.v7i2.4538
Anonim. (2020). Apa Itu Kinemaster ? Pengertian, Fungsi dan Fitur – Fiturnya. Tersedia online di: https://www.utopicomputers.com/apa-itu-kinemaster-pengertian-fungsi-dan-fitur-fiturnya/
Awalia, I., Pamungkas, A. S., & Alamsyah, T. P. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Animasi Powtoon pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas IV SD. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(1), 49–56. https://doi.org/10.15294/kreano.v10i1.18534
Ernalida, Lidyawati, Ansori, Gafur, Hikmah, U. (2018). Powtoon:Media Pembelajaran berbasis Teknologi Informasi sebagai Upaya dalam Menciptakan Pembelajaran yang Menarik dan Kreatif. Jurnal Logat, 5(02), 132–138.
Fadhli, M. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 24–29. https://doi.org/10.24269/dpp.v3i1.157
Firmansyah, M. (2020). Prinsip Video Pembelajaran Dalam Rangka Pembelajaran Online. Artikel Diterbitkan Di: https://radarsemarang.jawapos.com/rubrik/untukmu-guruku/2020/10/10/membuat-video-pembelajaran-yang-menarik/
Hanani. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Video Sebagai Alternatif Dalam Pembelajaran Daring IPA Di MTs. Negeri 1 Oku Timur. Edutech: Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 1(2), 88 – 95
Hardiyana, B. (2021). Teknik Multimedia: Merekam Video Dengan Camtasia Studio 8. Unikom.ac.id. Tersedia online di: https://repository.unikom.ac.id/55982/1/05.%20MEREKAM%20VIDEO%20DENGAN%20CAMTASIA%20STUDIO%208.pdf
KBBI, 2021. Arti kata video. Diambil dari : https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/video
Khaira, H. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Kinemaster Sebagai Media Pembelajaran Berbasis ICT. Prosiding Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa …, 39–44. http://digilib.unimed.ac.id/id/eprint/41218
Putri, N. (2012). Efektifitas Penggunaan Media Video Untuk pada Pembelajaran IPS Bagi Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1(2), 318–328.
Ridha, Mhd., Firmansyah, Desyandri. (2021). Efektifitas Penggunaan Media Video pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan tambusai, 5(1), 154 – 162
Susilana, Rudi dan Riyana, Chepi. (2009). Media Pembelajaran : Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan dan Penilaian. Bandung: CV. Wacana Prima. ISBN 9789791856119
Syah, I. M., Risnawati, S. (2019). Keefektifan Media Video Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Menulis Narasi Di SD. Elementary: Islamic Teacher Journal, 7(1), 139 - 148
Copyright (c) 2021 Syahrul Azmi, Ketut Sarjana, Junaidi Junaidi, Ratna Yulis Tyaningsih, Wahidaturrahmi Wahidaturrahmi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.