Persepsi Siswa Terhadap Penggunaan Media Audio-visual pada Pembelajaran Matematika
Abstract
Audiovisual learning media is one of the teaching media used by teachers to make learning easier to understand. This research aims to see students' perceptions of the application of audiovisual learning media in mathematics learning subjects. This research is descriptive qualitative where this research will analyze the opinions of 28 students who were sampled. In this study, questionnaires were used to collect data on students' perceptions. Examining the data descriptive method was used. Based on the results of the study, it is known that students' perceptions of the application of audiovisual learning media make it easier for students to understand mathematics learning concepts are at a good level where 64.3% of students agree that the application of audiovisual learning media makes it easier for students to understand mathematics concepts. In addition, 78.6% of students also stated that the use of audiovisual learning media can make learning more interesting, and also 71.4% of students stated that the use of audiovisual learning media can provide a clearer picture of mathematics learning material. Therefore, the existence of audiovisual learning media is very helpful for a teacher during the teaching and learning process so that learning becomes fun.
References
Adha, Darul. 2022. Mediapembelajarandalampembelajaranbahasaarab.
Ayuningsih, Sri. 2019. 561 Progress In Retinal And Eye Research “Efektivitas Penggunaan Media Audiovisual Terhadap Keberhasilan Belajar Pai Siswa Kelas X Di Smk Negeri 1 Pankep.”
Azzura, Nurul, And Sulaiman. 2022. “Pengaruh Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Di Sma Negeri 1 Batipuh.” Jurnal Pendidikan Dasar 6(September 2022): 649–60. Http://Repository.Radenintan.Ac.Id/Id/Eprint/12909.
Darihastining, Susi, Silvina Nur Aini, Siti Maisaroh, And Diana Mayasari. 2020. “Penggunaan Media Audio Visual Berbasis Kearifan Budaya Lokal Pada Anak Usia Dini.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 5(2): 1594–1602.
Dewi, Risa Pramita, I Gede Margunayasa, And I Made Suarjana. 2021. “Belajar Bahasa Indonesia Dengan Model Pembelajaran Snowball Throwing Berbantuan Media Audio Visual.” Mimbar Pgsd Undiksha 9(3): 424–31.
Ernawati, Ernawati. 2014. “Pemanfaatan Media Pembelajaran Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pai Pada Siswa Kelas V Sdn Kalianget Timur X.” Pedagogia : Jurnal Pendidikan 3(2): 81–87.
Hamidi, Kurniawan, Wan Jamaluddin, Koderi Koderi, And Erlina Erlina. 2023. “Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Video Animasi Interaktif Untuk Siswa Madrasah Aliyah.” Journal On Education 5(2): 5289–96.
Haq, Jadil. 2020. “Efektifitas Penggunaan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Arab Peserta Didik Kelas Xi Mipa Madrasah Aliyah Di Kanang Kab. Polman.” Journal Of Chemical Information And Modeling 53(9): 1689–99.
Harefa, Darmawan, And Hestu Tansil La’Ia. 2021. “Media Pembelajaran Audio Video Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa.” Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal 7(2): 327.
Hasan, Muhammad; Milawati; Darodjat; Harahaptuti Khairani; Tahrimtasdin; 2021. Tahta Media Group Media Pembelajaran.
Hastutik, Sri. 2020. “Penerapan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Vii Pada Pembelajaran Pkn Di Smp N 25 Pekanbaru.” Jurnal Pendidikan Tambusai 4(1): 357–61.
Hayati, Najmi, Febri Harianto, And M. Yusuf Ahmad. 2017. “Hubungan Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Dengan Minat Peserta Didik Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sman 1 Bangkinang Kota.” Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan 14(2): 160–80.
Khafidin, Zaenal. 2014. “Analisis Validitas Dan Reliabilitas Tes Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Tingkat Sma.” Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam 9(2): 253–66.
Kuswanto, Endik, And Romelah. 2020. “Penggunaan Media Video Dalam Pembelajaran Pai Di Sma Islam.” Jurnal Penelitian Humano 11(1): 33–38.
Manshur, Umar, And Maghfur Ramdlani. 2019. “Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Pai.” Al Murabbi 5(1): 1–8.
Meilandari, Ni Kadek Mendung, And Nice Maylani Asril. 2022. “Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Video Scribe Pada Penjumlahan Pecahan Kelas V Sekolah Dasar.” Mimbar Pgsd Undiksha 10(3): 508–15.
Moto, Maklonia Meling. 2019. “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Dalam Dunia Pendidikan.” Indonesian Journal Of Primary Education 3(1): 20–28.
Muttaqien, Fajar. 2017. “Penggunaan Media Audio-Visual Dan Aktivitas Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Vocabulary Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Kelas X.” Jurnal Wawasan Ilmiah 8(1): 25–41.
Nisa, Hany Uswatun, And Rizki Umi Nurbaeti. 2022. “Persepsi Pembelajaran Daring Menggunakan Audiovisual Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di Masa Pandemi.” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 4(4): 6161–67.
Nurfadhillah, Septy Et Al. 2021. 3 Jurnal Pendidikan Dan Dakwah Penerapan Media Audio Visual Berbasis Video Pembelajaran Pada Siswa Kelas Iv Di Sdn Cengklong 3. Https://Ejournal.Stitpn.Ac.Id/Index.Php/Pandawa.
Prasetyo, Danang Dwi, Qomarudin Qomarudin, Syarif Hidayat, And Diningrum Citraningsih. 2022. “Manajemen Pemanfaatan Media Pembelajaran Audio Visual Dalam Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam.” Al-Rabwah 16(02): 97–105.
Purwono, Joni, Dkk. 2014. “Penggunaan Media Audio-Visual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan.” Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran. 2(2): 127–44.
Ramadaniyanti, Dewi Putri, And Agung Setyawan. 2022. “Peran Penting Penggunaan Media Video Pembelajaran Dalam Materi Peredaran Darah Manusia Kelas 5 Sekolah Dasar.” Pendas: Primary Education Journal 3: 121–27.
Rizkia, A. 2021. “Konsep Belajar Menggunakan Media Audio.” : 25–45.
Rupawati, Dwi, Leny Noviani, And Jonet Ariyanto Nugroho. 2017. “Penerapan Media Pembelajaran Video Dalam Mata Pelajaran Ipa Di Kelas V Mi Negeri Jambu Artikel Ilmiah.” Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen Dan Keuangan 1(1): 1–8.
Salsabila, Unik Hanifah, Maulida Nurus Sofia, Hilda Putri Seviarica, And Maulida Nurul Hikmah. 2020. “Urgensi Penggunaan Media Audiovisual Dalam Meningkatkan Motivasi Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar.” Insania : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan 25(2): 284–304.
Sardawati. 2021. “Pemanfaatan Media Audio Visual Mata Pelajaran Pai Materi Shalat Jama ’ Dan Qasar.”
Sartika, Fitria, Elni Desriwita, And Mahyudin Ritonga. 2020. “Pemanfaatan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Pai Di Sekolah Dan Madrasah.” Humanika 20(2): 115–28.
Sihombing, Yasrida Yanti. 2021. “Upaya Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Melalui Penggunaan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Daring Pada Siswa.” Jrti (Jurnal Riset Tindakan Indonesia) 6(2): 187.
Sulthon, Sulthon. 2017. “Pembelajaran Ipa Yang Efektif Dan Menyenangkan Bagi Siswa Mi.” Elementary: Islamic Teacher Journal 4(1).
Suryandaru, Nugroho Adi. 2020. “Penerapan Multimedia Dalam Pembelajaran Yang Efektif.” Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (Jppguseda) 03: 88–91. Http://Journal.Unpak.Ac.Id/Index.Php/Jppguseda.
Susanti, Marsita Dwi, And Alfurqan. 2021. “Implementasi Penggunaan Media Visual Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam.” An-Nuha 1(3): 281–91.
Susilo, Agus, And Mareta Widiya. 2021. “Video Animasi Sebagai Sarana Meningkatkan Semangat Belajar Mata Kuliah Media Pembelajaran Di Stkip Pgri Lubuklinggau.” Jurnal Eduscience 8(1): 30–38.
Widyasari, Shafira Fiscarina. 2020. “Pengaruh Pembelajaran Flipped Classroom Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Dan Motivasi Belajar Peserta Didik.” Suparyanto Dan Rosad (2015 5(3): 248–53. Http://Repository.Radenintan.Ac.Id/Id/Eprint/12909.
Widyastuti, Nadia, And Nurus Sa’Adah. 2022. “Penerapan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Kelas Vii Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Syamtalira Bayuaceh Utara.” Hudan Lin Naas Jurnal Sosial Dan Humaniora 2(2): 59–70. Https://Www.Ejournal.Idia.Ac.Id/Index.Php/Hudanlinnaas/Article/View/690.
Wulandari, Amelia Putri, Annisa Annisa, Tin Rustini, And Yona Wahyuningsih. 2023. “Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Ips Siswa Sekolah Dasar.” Journal On Education 5(2): 2848–56.